Improving science teachers' conceptions of nature of science: a critical review of the litterature, International Journal of Science Education, vol.22, issue.7, pp.665-701, 2000. ,
« Les erreurs en électrocinétique : identification et analyse ». Bulletin de l'Union des Physiciens, n° 730, pp.145-158, 1991. ,
« Le milieu didactique : d'une étude empirique en contexte difficile à une réflexion sur le concept », Education et Didactique, vol.3, issue.1, pp.7-43, 2009. ,
Is inquiry possible in light of accountability?: A quantitative comparison of the relative effectiveness of guided inquiry and verification laboratory instruction, Science Education, vol.94, issue.4, pp.577-616, 2010. ,
Enhancing teachers' application of inquiry-based strategies using a constructivist sociocultural professional development model, International Journal of Science Education, vol.33, issue.7, pp.889-913, 2011. ,
Glossaire de quelques concepts de la théorie des situations didactiques en mathématiques. Disponible sur Internet à l'adresse sur http, 2003. ,
Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks, Science Education, vol.86, pp.2175-218, 2002. ,
« Note de synthèse : Fonction, structuration et évolution des croyances (et connaissances) des enseignants, pp.85-129, 2010. ,
Statut de l'investigation dans des standards de l'enseignement scientifique : cas des USA, Calmettes, B. (dir.). Didactique des sciences et démarches d'investigation, 2012. ,
Reconsidering the Character and Role of Inquiry in School Science: Analysis of a Conference, Science & Education, vol.16, issue.2, pp.141-166, 2007. ,
Empowering science teachers: a model for professional development, Journal of Science Teacher Education, issue.8 3, pp.167-182, 1997. ,
Inquiry in project-based science classrooms: Initial attempts by middle school students, Journal of the Learning Sciences, vol.7, issue.34, pp.313-350, 1998. ,
sous-presse). « Vidéo et analyse in situ des situations d'enseignement et de formation dans le programme du cours d'action ,
Internet environments for science education, 2004. ,
Computer-Supported Collaborative Inquiry Learning and Classroom Scripts: Effects on Help-Seeking Processes and Learning Outcomes, Learning and Instruction, vol.21, issue.2, pp.257-266, 2011. ,
« Programmes de l'enseignement des mathématiques, des SVT, de physique-chimie du collège », Bulletin officiel spécial, vol.6, 2007. ,
« Démarches d'investigation dans l'enseignement secondaire : représentations des enseignants de Encouraging student interest in science and technology studies: global science forum, 2008. ,
« Qu'attendre de la démarche d'investigation en matière de transmission savoirs épistémologiques ? » In B. Calmettes (dir.), Démarches d'investigation. Références, représentations, pratiques et formation, L'Harmattan, 2012. ,
« Les obstacles à la formation professionnelle des professeurs en rapport avec leurs idées sur la science, l'enseignement et l'apprentissage, Aster, n° 26, pp.207-235, 1998. ,
Open-ended problem solving in school chemistry: a preliminary investigation, International Journal of Science Education, vol.24, issue.2, pp.1313-1332, 2002. ,
Constraints experienced by beginning secondary science teachers in implementing scientific inquiry lessons, International Journal of Science Education, vol.26, pp.1-3, 2004. ,
Argument-Driven Inquiry as a way to help students learn how to participate in scientific argumentation and craft written arguments: An exploratory study, Science Education, vol.95, issue.2, pp.217-257, 2011. ,
Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry, Science Education, vol.88, issue.4, pp.610-645, 2004. ,
Student goal orientation in learning inquiry skills with modifiable software advisors, Science Education, vol.86, pp.244-263, 2002. ,
« Design based research. Case of teaching sequence on mechanics, International Journal of Science Education, vol.31, issue.17, pp.2275-2314, 2009. ,
Analyse des pratiques de classes de physique : aspects théoriques et méthodologiques. Dossier des Sciences de l'Education, n° 19, pp.61-79, 2008. ,
Sous-presse) Instrumentation de la recherche en Education. Le cas du développement d'une base de vidéos de situation d'enseignement et d'apprentissage ViSA, Maison des Sciences de l'Homme ,
Potential Learning Outcomes Inferred from French Curricula in Science Education, Making It Tangible -Learning Outcomes in Science Education, pp.475-509, 2012. ,
Analysis of conditions leading to a productive disciplinary engagement during a physics lesson in a deprived area school ,
Ford (Eds) Challenging the Principles for Fostering Productive Disciplinary Engagement in Science Education, International Journal of Educational Research ,
Promoting Discourse about Socioscientific Issues through Scaffolded Inquiry, International journal of science education, vol.29, issue.11, pp.1387-1410, 2007. ,
Students' discussions in practical scientific inquiries, International Journal of Science Education, vol.26, issue.1, pp.25-45, 2004. ,
Inscriptional Practices in Two Inquiry-Based Classrooms: A Case Study of Seventh Graders' Use of Data Tables and Graphs, Journal of Research in Science Teaching, vol.43, pp.1-63, 2006. ,