J. S. English-language-curriculumpdf-bruner, Le rôle de l'interaction de tutelledans la résolution de problème In Le Développement de l'enfant, savoir faire, savoir dire, pp.261-279, 1983.

E. P. Christmann and J. L. Badgett, A Meta-Analytic Comparison of the Effects of Computer-Assisted Instruction on Elementary Students' Academic Achievement, Information Technology in Childhood Education Annual, issue.1, pp.91-104, 2003.

J. Crinon and D. Legros, De l'ordinateur outil d'écriture à l'écriture outil, Repères, vol.22, pp.161-175, 2000.

L. Cuban, Cuban Op-Ed: The Laptop Revolution Has No Clothes, Education Week, issue.8, p.26, 2006.

F. Davin-chnane, Le français langue seconde (FLS) en France : appel à « l'interdidacticité. Études de linguistique appliquée, pp.67-77, 2004.

C. Dejean, Collaborative writing on paper and on computer: a case study, Alsic, issue.Vol. 6, n??1, 2003.
DOI : 10.4000/alsic.2179

D. Serres and L. , Paths Towards Efficient Hypertext Reading in a Second Language, Alsic, 2004.
DOI : 10.4000/alsic.2317

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00001466

C. S. Englert, Y. Zhao, K. Dunsmore, N. Collings, and K. &wolbers, Scaffolding the Writing of Students with Disabilities Through Procedural Facilitation: Using an Internet-Based Technology to Improve Performance, Learning Disability Quarterly, vol.30, issue.1, pp.9-29, 2007.
DOI : 10.2307/30035513

C. Englert, X. Wu, and Y. &zhao, Cognitive Tools for Writing: Scaffolding the Performance of Students through Technology, Learning Disabilities Research and Practice, vol.12, issue.4, pp.184-198, 2005.
DOI : 10.1111/1540-5826.00032

A. Goldberger, M. Russell, and A. Cook, The effect of computers on student writing : A meta-analysis of studies from, Learning, and Assessment, 1992.

D. Hébert, HandiTAbs, expérimentation « Tablette 2013 -École2demain » au sein de la CLIS4 de Colmar. Deuxième appel à projets de Solidarités Numériques, 2013.

J. Heutte, Influence de l'habituation à l'usage de l'outil informatique sur l'apprentissage et les résultats scolaires d'élèves du cycle 3 de l'école primaire, p.41, 2008.

E. Jamet, Les nouveaux médias, un plus pour la mémorisation ?Les cahiers pédagogiques. DossierAider à mémoriser http://www.cahiers-pedagogiques.com/Les-nouveaux-medias-un-plus-pour-la-memorisationJORF n°43 du 20 février, Journal Officiel, vol.474, pp.81-85, 2009.

C. Jolly, R. Palluel-germain, and E. Gentaz, Evaluation of a tactile training for handwriting acquisition in French kindergarten children: A pilot study, Kindergartens: Teaching mthods, expectations and current challenges, pp.161-176, 2013.

R. Karchmer, The journey ahead: Thirteen teachers report how the Internet influences literacy and literacy instruction in their K-12 classrooms. Reading research quarterly, pp.442-466, 2001.

D. Legros and J. Crinon, Psychologie des apprentissages et multimédia, 2002.

K. Lewin and J. &stuart, Synthesis Report: Researching teacher education: New perspectives on Practice, performance and policy. Muli-site teacher education research project (MUSTER), 2003.

C. Macarthur, Reflections on Research on Writing and Technology for Struggling Writers, Learning Disabilities Research & Practice, vol.22, issue.20, 2009.
DOI : 10.1111/j.1540-5826.2009.00283.x

. Actes-du-congrès-de-l, Actualité de la Recherche en Éducation et Formation (AREF -AECSE), Laboratoire LIRDEF ? EA 3749, 2013.

C. Macarthur, The effects of new technologies on writing and writing processes, 2006.

B. Mcclanahan and K. &williams, How use of an iPad facilitated reading improvement, pp.20-28, 2012.

. Ministère-de-l-'éducationnationale, Site Éduscol, 2013.

. Ministère-de-l-'éducationnationale, Site Éduscol, 2013.

T. Quilan, Speech Recognition Technology and Students With Writing Difficulties: Improving Fluency., Journal of Educational Psychology, vol.96, issue.2, pp.337-346, 2004.
DOI : 10.1037/0022-0663.96.2.337

P. Rabardel, Les hommes et les technologies : Approches cognitives des instruments contemporains, 1995.

S. Ratté, Compte-rendu d'expériences simples avec le PC Tablette.Revue Internationale des technologies en pédagogie universitaire, pp.32-37, 2007.

J. Sturm and J. Rankin-erickson, Effects of hand-drawn and computer-generated concept mapping on the expository writing of students with learning disabilities. Learning Disabilities Research and Practice, pp.124-139, 2002.

M. Vasseur, En CLIN, l???apprentissage du ??fran??ais passe par la socialisation en fran??ais, Linx, vol.49, issue.49, pp.125-140, 2003.
DOI : 10.4000/linx.560

F. Villemonteix and M. Khaneboubi, Utilisation des tablettes tactiles à l'école primaire, pp.6-8, 2012.

L. Vygotski, Pensée et langage, 1934.