On Shakespearian Echoes in Chapman's Byron Plays
Résumé
[Summary from publisher]The purpose of this article is to show that George Chapman borrowed distinct elements of William Shakespeare's Richard II to compose The Conspiracy and Tragedy of Byron, his second French tragedy, published in 1608. Beyond the thematic similarities and the inversion of Richard II's structure in Byron - i.e. the failure of a subject rebelling against his lawful king - Chapman explicitly hinted at Shakespeare's play. The echoes found in Byron - especially at the end - bring to the fore the paradoxical resemblance between the two eponymous heroes. Both are victims - even if they are not innocent - of experts in Machiavellianism (Bolingbroke and Henry IV), who challenge their statuses. While Richard is defeated as a king, Byron's ambition of being his " owne king " stumbles over his sovereign's absolute power.
[résumé de l'éditeur] L'objet du présent article est de montrer que George Chapman s'est très certainement inspiré de Richard II de William Shakespeare lorsqu'il a composé The Conspiracy and Tragedy of Byron, sa deuxième tragédie française, publiée en 1608. Outre les ressemblances thématiques et l'inversion structurelle qu'opère Byron par rapport à Richard II, en représentant sur scène l'échec d'un sujet désobéissant à un roi légitime, Chapman - en particulier à la fin de The Tragedy of Byron - a accumulé les références à la pièce de Shakespeare. Ces échos mettent en évidence les similarités qui rapprochent deux héros éponymes qu'a priori tout devrait opposer. Tous deux sont victimes - sans toutefois être innocents - de personnages rompus à la pratique machiavélienne de la politique (Bolingbroke d'un côté, Henry de l'autre) qui mettent en cause leur statut. Tandis que Richard est mis en échec en tant que roi, le rêve de Byron d'être " son propre roi " achoppe sur la volonté absolutiste de son souverain.
Loading...