Managing Transition in an Artistic Company With Entrepreneurial Management - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Journal of Arts Management Année : 2014

Managing Transition in an Artistic Company With Entrepreneurial Management

Résumé

The important role of entrepreneurship in the dynamics of the arts sector and the influence of the leader's personality make succession a key issue in creative industries. What happens to an artistic organization when its founder leaves? How does it evolve? Can it adopt a style of management that is compatible with the founder's absence? This article focuses on the case of Groupe Bernard Loiseau, an iconic French company in the culinary arts whose owner and chef died suddenly. It sheds light on how the question of succession and that of style were addressed in this organization and how they are addressed in artistic organizations in general.
Le rôle important que joue l'entrepreneuriat dans les secteurs artistiques et les industries de création fait de la succession une question clé dans les organisations. Que devient une organisation artistique au moment du départ de son fondateur? Comment peut-elle évoluer, et passer d'un modèle de management entrepreneurial à un modèle adapté à l'absence du fondateur? Cet article analyse le cas de la maison Bernard Loiseau, emblématique entreprise de haute gastronomie française, dont le chef est disparu soudainement. Il met en lumière la manière dont les questions de la succession et du style de la maison se posent dans cette organisation particulière et dans les organisations artistiques plus généralement.
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Dates et versions

halshs-00973150 , version 1 (03-04-2014)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00973150 , version 1

Citer

Thomas Paris, Frédéric Leroy. Managing Transition in an Artistic Company With Entrepreneurial Management: A Case Study of Groupe Bernard Loiseau. International Journal of Arts Management, 2014, 16 (2), pp.42-54. ⟨halshs-00973150⟩

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