B. Anselme, Modelling of spatial dynamics and biodiversity conservation on Lure mountain (France). Environmental Modelling and Software, pp.1385-1398, 2010.

P. Aquino, Using self-designed role-playing games and a multi-agent system to empower a local decision-making process for land use management: the SelfCormas experiment in Senegal, Journal of Artificial Societies and Social Simulation, vol.6, issue.3, 2003.

J. Blondel, Biodiversité et sciences de la nature. Les biodiversités, objets, théories, pratiques, 2005.

L. Boltanski and L. Thévenot, De la Justification, 1991.

F. Bousquet, L. Page, and C. , Multi-agent simulations and ecosystem management: a review, Ecological Modelling, vol.176, issue.3-4, pp.313-332, 2004.
DOI : 10.1016/j.ecolmodel.2004.01.011

W. Daré, Repères méthodologiques pour la mise en oeuvre d'une démarche de modélisation d'accompagnement, 2009.

W. Daré, Apprentissage des interdépendances et des dynamiques, 2010.

M. Etienne, SYLVOPAST a multiple target role-playing game to assess negotiation processes in silvopastoral management planning, Journal of Artificial Societies and Social Simulation, vol.6, issue.2, 2003.

M. Etienne, Co-construction d'un modèle d'accompagnement selon la méthode ARDI: guide méthodologique, 2009.

M. Etienne, La modélisation d'accompagnement : une démarche participative en appui au développement durable, 2010.

M. Etienne, Teaching companion modelling to agronomy students : an original way to integrate concepts in agriculture and environment, 2008.

I. European and . Symposium, Empowerment of the rural actors, 2008.

M. Etienne, A step-by-step approach to building land management scenarios based on multiple viewpoints on multi-agent system simulations, Journal of Artificial Societies and Social Simulation, vol.6, issue.2, 2003.

M. Etienne, Transférer la démarche de modélisation d'accompagnement, La modélisation d'accompagnement : une démarche participative en appui au développement durable, pp.277-293, 2010.

M. Etienne and F. Bousquet, Accompagner le développement : les différentes étapes d'une démarche de modélisation d'accompagnement, 2009.

B. Fleury and M. Fabre, Psychanalyse de la connaissance et probl??matisation des pratiques p??dagogiques : la longue marche vers le processus ?? apprendre ??, Recherche & Formation, vol.48, issue.1, pp.75-90, 2005.
DOI : 10.3406/refor.2005.2064

S. O. Funtowicz and J. R. Ravetz, Science for the post-normal age, Futures, vol.25, issue.7, pp.739-755, 1993.
DOI : 10.1016/0016-3287(93)90022-L

F. Gourmelon, Eléments de prospective environnementale dans une réserve de biosphère. Cybergéo, article 429, 2008.

T. R. Gurung, Companion Modeling, Conflict Resolution, and Institution Building: Sharing Irrigation Water in the Lingmuteychu Watershed, Bhutan, Ecology and Society, vol.11, issue.2, 2006.
DOI : 10.5751/ES-01929-110236

J. Habermas, Théorie de l'agir communicationnel, 1987.

M. P. Hare, Participatory Modelling in Natural Resource Management: A Comparison of Four Case Studies, Integrated Assessment, vol.4, issue.2, pp.62-72, 2003.
DOI : 10.1076/iaij.4.2.62.16706

G. Koenig, Apprentissage organisationnel : un état des lieux, Revue Française de Gestion, vol.85, pp.76-83, 1994.

D. A. Kolb, Experiential Learning: Experiences as Source of Learning and Development, 1984.

D. C. Lane, Modelling as learning: A consultancy methodology for enhancing learning in management teams, European Journal of Operational Research, vol.59, issue.1, pp.64-84, 1992.
DOI : 10.1016/0377-2217(92)90007-V

G. Lecointre, Guide critique de l'évolution, 2009.

L. Page and C. , Des modèles pour partager des représentations, La modélisation d'accompagnement : une démarche participative en appui au développement durable, pp.71-101, 2010.

R. Mathevet, Des roseli??res et des hommes. ButorStar : un jeu de r??les pour l'aide ?? la gestion collective, Revue internationale de g??omatique, vol.18, issue.3, pp.375-395, 2008.
DOI : 10.3166/geo.18.375-395

M. Rouan, A co-modelling process of social and natural dynamics on the isle of Ouessant: Sheep, turf and bikes. Environmental Modelling and Software, pp.1399-1412, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00426220

T. D. Sadler, Student conceptualizations of the nature of science in response to a socioscientific issue, International Journal of Science Education, vol.7, issue.4, pp.387-410, 2004.
DOI : 10.1002/sce.10025

L. Simonneaux, Intérêts et limites de la valorisation des modélisations d, 2011.

V. Souchère, Co-constructing with stakeholders a role-playing game to initiate collective management of erosive runoff risks at the watershed scale. Environmental Modelling and Software, pp.1359-1370, 2010.

S. L. Star and J. R. Griesemer, Institutional Ecology, `Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39, Social Studies of Science, vol.19, issue.3, pp.387-420, 1989.
DOI : 10.1177/030631289019003001

L. Suchman, Plans and Situated Actions: the Problem of Human/Machine Communication, 1987.

D. Vinck, Les objets intermédiaires dans les réseaux de coopération scientifique, 1999.