Zadie Smith's NW: the Novel at an 'anxiety crossroads'? - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines Année : 2013

Zadie Smith's NW: the Novel at an 'anxiety crossroads'?

Résumé

This paper proposes to examine Zadie Smith's NW (2012) in the light of her essay 'Two Directions for the Novel', in which she explores two roads for novel writing: 'lyrical realism' and 'constructive deconstruction'. In NW, Smith uses a range of narrative techniques that are indebted to realist, modernist and postmodernist traditions, and by analysing some of them, this paper aims to find out where Smith situates herself on the literary map in 2012, how she deals with the legacies of the past and what new lines she may be drawing for herself. More than forty years after David Lodge's essay 'The Novelist at the Crossroads', one may wonder whether Smith finds herself at an 'anxiety crossroads', to quote her own expression. Her mixture of stream-of-consciousness technique, straightforward narrative and metafictional devices shows that she chooses neither the highway of the well-made novel nor the side road of downright deconstruction, but embraces several directions without trying to reconcile them.
Cet article propose d'envisager NW (2012) de Zadie Smith à la lumière de son essai " Deux directions pour le roman ", dans lequel elle envisage deux routes possibles pour l'écriture romanesque: " le réalisme lyrique ", et " la déconstruction constructive ". Par le biais d'une analyse de ses techniques narratives empruntées aux traditions réaliste, moderniste et postmoderniste, cette étude tente de déterminer où Smith se situe dans le paysage littéraire en 2012, comment elle s'accommode du legs du passé et quelles nouvelles lignes elle trace pour elle-même. Plus de quarante ans après l'essai de David Lodge " Le romancier au carrefour ", on peut se demander si Smith ne se trouve pas à un " carrefour angoissant ", pour la citer elle-même. Son recours à la technique du courant de conscience, à une narration conventionnelle et à des stratégies métafictionnelles révèle qu'elle ne choisit ni l'autoroute du roman bien fait ni la route secondaire d'une déconstruction généralisée, mais emprunte plusieurs directions sans chercher à les réconcilier.
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Dates et versions

halshs-00947647, version 1 (17-02-2014)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00947647 , version 1

Citer

Vanessa Guignery. Zadie Smith's NW: the Novel at an 'anxiety crossroads'?. Études britanniques contemporaines - Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 2013, 45, n.p. ⟨halshs-00947647⟩
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Dernière date de mise à jour le 06/04/2024
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