Studying (in) a French grande école - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2013

Studying (in) a French grande école

Olivier Marty

Résumé

I present a field study in a French grande école, using sociological qualitative methods and comparing it with other researches on the same topic. I then show five kinds of mobilities of this institution : territorial, international, academic, institutional and social, throughout the twentieth century. Finally I will be discussing the question of mobility in regard to the concepts of Mobile and Mobilization. I will try to show how mobility is a factor of cohesiveness within the institution, since it implies common mobiles and its members mobilization.
Je présente une étude de terrain dans une grande école française, puis je développe les mobilités de l'institution : académique, sociale, territoriale, internationale. Enfin j'entame une discussion pour comprendre l'interaction entre mobiles, mobilisation et mobilités pour montrer qu'un déplacement collectif est source de cohésion de groupe du fait des objectifs communs et des difficultés surmontées ensemble.

Domaines

Education
Fichier principal
Vignette du fichier
Studying_in_French_grande_ecole.pdf (647.62 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

halshs-00831980 , version 1 (09-06-2013)
halshs-00831980 , version 2 (01-01-2014)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00831980 , version 1

Citer

Olivier Marty. Studying (in) a French grande école: Combining mobility, mobiles and mobilization. 2013. ⟨halshs-00831980v1⟩

Collections

CDFT-CNAM CRF-CNAM
162 Consultations
84 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More