C. A. Lindley and J. , Overeducation and the skills of UK graduates, Journal of the Royal Statistical Society : Series A (Statistics in Society), vol.172, pp.2-307, 2009.

T. Couppié, J. Giret, and A. Lopez, « Des formations initiales aux premiers emplois: une correspondance rarement assurée Des Formations pour quels emploi ?, 2005.

D. Paola, V. Moullet, and S. , « Peut-on en finir avec le déclassement ? », Formation Emploi, n°118, pp.83-101, 2012.

D. Paola, V. Moullet, S. Vero, and J. , Des Formations pour quels emplois ?, 2005.

H. S. Farber and R. Gibbons, Learning and Wage Dynamics, The Quarterly Journal of Economics, vol.111, issue.4, pp.1007-1047, 1996.
DOI : 10.2307/2946706

R. B. Freeman, The Overeducated American, 1976.

M. Gaini, A. Leduc, and A. Vicard, School as a Shelter? School Leaving-Age and the Business Cycle in France, INSEE Série des documents de travail de la Direction des Études et Synthèses Économiques, p.4, 2012.
DOI : 10.2307/23646333

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01510482

J. Giret and P. Lemistre, Le déclassement à l'embauche des jeunes : vers un changement de la valeur des diplômes ? », Cahiers économiques de Bruxelles ? Brussels economic review, special issue in Economics of Education and Human Ressources, pp.47-483, 2004.

L. Gleeson, Economic returns to education and training for adults with low numeracy skills, 2005.

F. Green, S. Mcintosh, and A. Vignoles, Overeducation and skills-clarifying the concepts, Centre for Economic Performance, LSE, 1999.

J. Guironnet, « La sur-éducation en France : vers une dévalorisation des diplômes du supérieur ? », Économie Appliquée, pp.193-120, 2006.

J. Hartog, Over-education and earnings: where are we, where should we go?, Economics of Education Review, vol.19, issue.2, pp.131-147, 2000.
DOI : 10.1016/S0272-7757(99)00050-3

P. Lemistre, « Faut-il poursuivre l'expansion scolaire ?, pp.1469-1501, 2009.

P. Lemistre, La formation initiale, une valeur sûre pour les jeunes ?, 2010.

L. Lizé, « Facettes du déclassement, quel rôle pour les politiques de l'emploi ?, Travail et Emploi, vol.107, pp.33-45, 2006.

C. Lleras, Do skills and behaviors in high school matter? The contribution of noncognitive factors in explaining differences in educational attainment and earnings, Social Science Research, vol.37, issue.3, pp.3-888, 2008.
DOI : 10.1016/j.ssresearch.2008.03.004

T. Magnac and D. Thesmar, Analyse économique des politiques éducatives: l'augmentation de la scolarisation en France de 1982 à, Annales d'Economie et de Statistique, pp.1-33, 1993.

B. Mccormick, A Theory of Signalling During Job Search, Employment Efficiency, and "Stigmatised" Jobs, The Review of Economic Studies, vol.57, issue.2, pp.299-313, 1990.
DOI : 10.2307/2297383

S. Mcguinness and J. Bennett, Overeducation in the graduate labour market: A quantile regression approach, Economics of Education Review, vol.26, issue.5, pp.521-531, 2007.
DOI : 10.1016/j.econedurev.2005.12.003

N. Moncel, Recrutement en entreprise: les débutants sont-ils victimes d'un tri trop sélectif, Cereq Bref, p.250, 2008.

F. L. Pryor and D. L. Schaffer, Who's not working and why: Employment, cognitive skills, wages, and the changing US Labor market, 2000.

M. Sattinger, Assignment models of the distribution of earnings, Journal of Economic Literature, vol.31, pp.831-880, 1993.

K. Sohn, The Role of Cognitive and Noncognitive Skills in Overeducation, Journal of Labor Research, vol.81, issue.255, pp.124-145, 2010.
DOI : 10.1007/s12122-010-9082-5

L. C. Thurow, Generating Inequality, Basic Books, 1975.