C. R. Card, The Emergence of Archetypes in Present-Day Science and its Significance for a Contemporaty Philosophy of Nature, Dynamical Psychology, 1996.

N. Donati, Beyond synchronicity: the worldview of Carl Gustav Jung and Wolfgang Pauli, Journal of Analytical Psychology, vol.40, issue.5, pp.707-728, 2004.
DOI : 10.1111/j.0021-8774.2004.00496.x

. Franz, Number and Time. Reflections Leading toward a Unification of Depth Psychology and Physics. Traduit de l'original allemand en anglais par Andrea Dykes, p.332, 1974.

M. Hénaff, Claude Lévi-Strauss et l'anthropologie structurale. Paris : Belfond, Collection Points, 1991.

. Homère, Iliade. Odyssée. Bibliothèque de la Pléiade, Éditions Gallimard, 1982.

J. Jacobi, Genève : Delachaux et Nestlé, 1950.

C. G. Jung, Synchronicity. An Acausal Connecting Principle. Princeton: Bollingen Series, p.147, 1973.

C. G. Jung, Mysterium conjunctionis, 1982.

C. G. Jung, M. Franz, J. L. Henderson, J. Jacobi, and A. Jaffé, L'homme et ses symboles, 1964.

E. Kant, Critique de la raison pure. Paris : Garnier-Flammarion, 1987.

C. Mayes, Jung and Education. Elements of an Archetypal Pedagogy, 2005.

W. Pauli, Le cas Kepler, 2002.

W. Pauli and C. G. Jung, Correspondance 1932-1958, 2000.

J. Rancière, Le maître ignorant. Cinq leçons sur l'émancipation intellectuelle. Paris : Fayard, Collection 10, 1987.

M. R. Sierra, Introduction à la lecture, 1988.

L. Workman and W. Reader, Psychologie évolutionniste : une introduction (traduit de l'original en anglais par F. Parot), 2007.