An "acceptable" low carbon scenario for France: Participatory scenario design and economic assessment - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Rapport Année : 2012

An "acceptable" low carbon scenario for France: Participatory scenario design and economic assessment

Résumé

The implementation of climate policies is often hindered by a lack of acceptability as well as the lack of long-term vision of stakeholders. Mitigation scenarios exercises allow the debate; however the scenario design process lacks transparency and stakeholders' (and citizens') involvement, which leads to a lack of credibility, legitimacy and ownership of mitigation scenarios. This paper presents a process for the collaborative design of an "acceptable" mitigation scenario through a public dialogue involving fifty stakeholders. Stakeholders selected the mitigation policies and measures they deemed acceptable. They significantly contributed to the development of the scenario methodology as well, by defining its specifications including data transparency, sensitivity analysis and the need to clarify certain types of economic and financial impacts for the evaluation of Factor 4 scenarios. The acceptable policies were integrated into the hybrid CGE model Imaclim-R France. This modeling platform, designed for the dialogue between modelers, stakeholders and experts, evaluates the social, economic and financial impact of climate policies. This attempt at a methodology exemplifies a collaborative scenario design, thereby proving that such a process can be implemented. The scenario based on the measures that stakeholders deemed acceptable reduce CO2 emissions by 68% by 2050 compared to 1990, which is a result close to the target of the Factor 4 (75%). The measures to reduce emissions are beneficial for employment and economic growth, except in the short term. They can also reduce rapidly and permanently the households' budget dedicated to energy services. Finally, the financial assessment of measures is positive throughout the period. This result is a solid foundation on which to build the acceptability of mitigation trajectories. Beyond the scenario, the methodological innovation offers the means to increase the involvement of stakeholders in decision-making.
Cet article trouve son origine dans un double constat : le déficit d'acceptabilité des politiques climatiques d'une part et le déficit de crédibilité, de légitimité et d'appropriation des scénarios de réduction d'émission de gaz à effet de serre d'autre part. Pour répondre à ces limites, nous avons élaboré, au travers d'une concertation associant une cinquantaine de parties prenantes et une cinquantaine d'experts sectoriels, un processus de co-construction d'un scénario " acceptable " de réduction des émissions de CO2. Les parties prenantes ont sélectionné les politiques et les mesures qu'ils considèrent comme acceptables. Celles-ci ont également contribué largement à la méthodologie d'élaboration du scénario par la définition d'un cahier des charges qui inclut la nécessaire transparence des données, des tests de sensibilité et la nécessité d'expliciter certains types d'impacts économiques et financiers nécessaires à l'évaluation des trajectoires facteur 4. L'ensemble des politiques considérées comme acceptables est intégré dans le modèle technico-économique Imaclim-R France. Cette plateforme de modélisation adaptée au dialogue entre modélisateurs et partie prenantes ou experts, évalue les impacts sociaux, économiques et financiers de politiques climatiques. Cet exercice de co-construction de scénario fondé sur la concertation alimentant les paramètres d'un modèle technico-économique, fournit une preuve méthodologique par l'exemple qu'un tel processus peut être mis en place. Le scénario reposant sur les politiques et mesures que les parties prenantes considèrent comme acceptables permet de réduire de 68% les émissions de CO2 en 2050 par rapport à 1990, résultat proche de l'objectif de Facteur 4 (soit 75%). Les mesures de réduction des émissions, dont la plus emblématique est la taxe carbone, sont bénéfiques pour l'emploi et la croissance économique, sauf à court terme. Elles permettent en outre de réduire rapidement et durablement le budget des ménages dédié aux services énergétiques. Enfin, le bilan financier agrégé des mesures s'avère positif dès le début de la période. Ce résultat constitue un socle solide sur lequel construire l'acceptabilité des trajectoires Facteur 4.
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bibas2012-projetEncilowcarb-lowCarbonScenario-participatoryApproach.pdf (584.7 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

halshs-00797976 , version 1 (08-03-2013)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00797976 , version 1

Citer

Ruben Bibas, Sandrine Mathy, Meike Fink. An "acceptable" low carbon scenario for France: Participatory scenario design and economic assessment. 2012. ⟨halshs-00797976⟩
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