K. Talin and C. Didier, Les ingénieurs et l'éthique, 22ème enquête socioéconomique des Ingénieurs et Scientifiques de France, Ingénieurs et Scientifiques de France, pp.73-79, 2011.

U. Ingénieur and . Diplôme-qui-ouvre-des-portes.-l-'etudiant, http://www.letudiant.fr/jobsstages/les-secteurs-qui-recrutent/futurs-ingenieurs-quels- sont-les-secteurs-les-plus-porteurs-pour-vous-13355.html, 2012.

P. Simonnin and C. Didier, Why, and how, do they choose to become engineers?, SEFI Annual Conference, 2011.

R. Redfield, R. Linton, and M. T. Herskowits, Memorandum for the Study of Acculturation, Memorandum for the study of acculturation, pp.149-152, 1936.
DOI : 10.1525/aa.1936.38.1.02a00330

A. Jones, Review of Gap Year Provision -Research Report RR555, Department for Education and Skills, p.555, 2004.

K. Chatzis, Coping with the Second Industrial Revolution: fragmentation of the French engineering education system, 1870s to the present, Engineering Studies, vol.11, issue.2, pp.79-99, 2009.
DOI : 10.1080/02665430110093262

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00540203

. Ingénieurs and . Scientifiques-de-france, Charte d'éthique de l'ingénieur, 2001.