Les lieux de la revitalisation du judaïsme aujourd'hui : vers un brouillage des frontières entre ashkénazes et séfarades ? - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Archives Juives Année : 2009

Les lieux de la revitalisation du judaïsme aujourd'hui : vers un brouillage des frontières entre ashkénazes et séfarades ?

Résumé

This article is questioning the relevance of the dichotomy between Ashkenazi and Sephardic people in a context of a long time migrations, and which is somehow attenuated by transformations of the contemporary religious practices. It focuses on interactions between the Ashkenazi and Sephardic people in the 19th Parisian arrondissement, new high place of the French Orthodox Judaism, and especially in the religious places as Jewish schools and casher shops. If identification to one group or to one other is still remaining, references on original cultures in these places of Jewish revitalization seem to be placed on a second plan. We can observe phenomenon of mobility in the religious practices, like Ashkenazi's practices adopted by Sephardic, and also an adoption of the majority's cultural practices. The identities combination, resulting from the choice of an orthodox practice, are giving birth to new communities, based on the reinvention of the membership feeling, where religious criterion is now more central as the geographical origins, and in return, contribute to exceed the Ashkenazim and Sephardic categorization.
Il peut sembler a priori réducteur de décrire la population juive française par le simple clivage ashkénazes et séfarades, en raison notamment des mariages entre Juifs des deux origines et des positions des Juifs issus de ces mariages qui revendiquent les deux appartenances. La pertinence de cette dichotomie héritée des vagues migratoires semble également atténuée par certaines pratiques religieuses contemporaines. Si les origines géographiques ne sont pas oubliées, si l'identification à l'un ou l'autre groupe et l'autodéfinition comme ashkénaze ou sépharade n'ont pas disparu, il semble que les façons contemporaines de pratiquer le judaïsme contribuent à estomper les frontières héritées au profit d'autres identifications, qui redistribuent les cartes et dépassent ces anciennes divisions.

Domaines

Géographie
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00749301 , version 1 (07-11-2012)

Identifiants

Citer

Lucine Endelstein. Les lieux de la revitalisation du judaïsme aujourd'hui : vers un brouillage des frontières entre ashkénazes et séfarades ?. Archives Juives, 2009, 42 (2), pp.98-111. ⟨10.3917/aj.422.0098⟩. ⟨halshs-00749301⟩
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