H. Bernard, N. Postiaux, and A. Salcin, Les paradoxes de l'??valuation de l'enseignement universitaire, Revue des sciences de l'??ducation, vol.26, issue.3, 2000.
DOI : 10.7202/000293ar

M. Bru, Pratiques enseignantes à l'Université : opportunité et intérêt des recherches, 2004.

W. E. Cashin, Developing an effective faculty evaluation system. Idea Paper, n° 33, 1996.

J. A. Centra, The Student as Godfather? The Impact of Student Ratings on Academia, Educational Researcher, vol.2, issue.10, pp.4-8, 1973.
DOI : 10.3102/0013189X002010004

J. A. Centra, Reflexive faculty evaluation. Enhancing teaching and determining faculty effectiveness, 1993.

P. A. Cohen, Effectiveness of student rating feedback for improving college instruction: a meta-analysis of multisection validity studies, pp.321-341, 1980.

D. , S. Abrami, and P. C. , Navigating student ratings of instruction, American Psychologist, vol.52, pp.1198-1208, 1997.

L. Demailly, Évaluer les politiques éducatives, 2001.

J. M. De-ketele, Evolution des problématiques issues de l'évaluation formative, 2001.

. Achouche, L'activité évaluative réinterrogée ; regards scolaires et socioprofessionnels, pp.102-108

J. Desjardins and H. Bernard, Les administrateurs face à l'évaluation des enseignements. Revue des sciences de l'éducation, pp.617-649, 2002.

P. Dubois, EVALUE, Évaluation et auto-évaluation des universités en Europe, Rapport final, 1998.

M. Fave-bonnet, La difficile mise en oeuvre de l'évaluation des formations dans les universités en France : culture française, culture universitaire ou cultures disciplinaires, p.18, 2005.

G. Felouzis, Les mutations actuelles de l'université, 2003.

G. Figari, Évaluer, Quel référentiel, 1994.

G. Figari, Us et abus de la notion de référentiel L'activité évaluative réinterrogée ; regards scolaires et socioprofessionnels, pp.310-314, 2001.

J. Franklin and M. Theall, Communicating student ratings to decisions makers : design for good practice Student ratings of instruction: issues for improving practice, New Directions for Teaching and Learning, pp.43-75, 1990.

J. Franklin and M. Theall, Grade inflation and student ratings : a closer look, 72nd Annual meeting of the American Educational Research Association, p.318, 1991.

R. Gervais, N. Caron, and N. Nadeau, Quelques lignes directrices pour l'évaluation des enseignants au primaire et au secondaire, Mesure et évaluation en éducation, pp.37-61, 1997.

R. Gervais, G. Nadeau, and C. Barnabé, Validation d'un instrument pour mesurer les attitudes des enseignants envers leur évaluation, Mesure et évaluation en éducation, vol.19, issue.1, pp.1-24, 1996.

G. M. Gillmore and A. G. Greenwald, Using statistical adjustment to reduce biases in student ratings., American Psychologist, vol.54, issue.7, 1999.
DOI : 10.1037/0003-066X.54.7.518

A. Gueissaz, M. Häyrinen-alestalo, K. Fischer-bluhm, and K. Snell, Les acteurs de l'évaluation, la décision d'évaluer, EVALUE, Rapport final, 1998.

C. Hadji, L'évaluation des actions éducatives, Paris : P.U.F, 1992.

T. Johnson, Course Experience Questionnaire, 1998.

H. W. Marsh, SEEQ: A RELIABLE, VALID, AND USEFUL INSTRUMENT FOR COLLECTING STUDENTS' EVALUATIONS OF UNIVERSITY TEACHING, British Journal of Educational Psychology, vol.52, issue.1, pp.77-95, 1982.
DOI : 10.1111/j.2044-8279.1982.tb02505.x

H. W. Marsh, H. Fleiner, and C. S. Thomas, Validity and usefulness of student evaluations of instructional quality., Journal of Educational Psychology, vol.67, issue.6, pp.833-839, 1975.
DOI : 10.1037/0022-0663.67.6.833

H. Marsh and L. Roche, The Use of Students' Evaluations and an Individually Structured Intervention to Enhance University Teaching Effectiveness, American Educational Research Journal, vol.30, issue.1, pp.217-251, 1993.
DOI : 10.3102/00028312030001217

H. W. Marsh and J. E. Ware, Effects of expressiveness, content coverage, and incentive on multidimensional student rating scales: New interpretations of the Dr. Fox effect., Journal of Educational Psychology, vol.74, issue.1, 1982.
DOI : 10.1037/0022-0663.74.1.126

W. J. Mckeachie, Student Ratings of Faculty: A Reprise, Academe, vol.65, issue.6, pp.384-397, 1979.
DOI : 10.2307/40248725

W. J. Mckeachie, Student ratings: The validity of use., American Psychologist, vol.52, issue.11, pp.1218-1225, 1997.
DOI : 10.1037/0003-066X.52.11.1218

D. L. Outcalt, Report of the teaching faculty on teaching evaluation, 1980.

J. U. Overall and H. W. Marsh, Midterm feedback from students: Its relationship to instructional improvement and students' cognitive and affective outcomes., Journal of Educational Psychology, vol.71, issue.6, pp.856-865, 1979.
DOI : 10.1037/0022-0663.71.6.856

B. W. Pelham and W. B. Swann, From self-conceptions to self-worth: On the sources and structure of global self-esteem., Journal of Personality and Social Psychology, vol.57, issue.4, pp.672-680, 1989.
DOI : 10.1037/0022-3514.57.4.672

D. Potocki-malicet, I. Holmesland, M. T. Estrela, and A. Veiga-simao, Evaluation des enseignements, EVALUE, Rapport final, 1998.

A. Renaut, Les révolutions de l'Université. Essai sur la modernisation de la culture, 1995.

J. Ricci, Quelle est la corrélation entre la satisfaction des étudiants quant aux examens et la note qu'ils ont reçue ? Actes du 21è congrès de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU), pp.3-7, 2004.

P. H. Rossi and H. E. Freeman, Evaluation, International Journal of Rehabilitation Research, vol.3, issue.3, 1985.
DOI : 10.1097/00004356-198009000-00034

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017734

P. Seldin, When students rate professors. The Chronicle of Higher Education, 1993.

M. Theall and J. L. Franklin, Student ratings of instruction: issues for improving practice. New Directions for Teaching and Learning, 43, 1990.

R. C. Wilson, Improving Faculty Teaching: Effective Use of Student Evaluations and Consultants, The Journal of Higher Education, vol.57, issue.2, 1986.
DOI : 10.2307/1981481

W. Wright and M. C. Neil, Teaching Improvement Practices: International Perspectives, Teaching Improvement Practices: Successful Strategies for Higher Education, pp.1-57, 1995.

N. Younes, L'effet évaluation de l'enseignement supérieur par les étudiants, Thèse de doctorat inédite, 2006.