Perception and production of French close and close-mid rounded vowels by Japanese-speaking learners - HAL Accéder directement au contenu
Autre publication scientifique Année : 2011

Perception and production of French close and close-mid rounded vowels by Japanese-speaking learners

Résumé

A series of experiments were conducted to examine the behaviour of Japanese-speaking learners of French (JSL) concerning the perception and production of the French /u/, /y/ and /ø/, in order to examine how L2 (second language) vowels which do not have phonemic and/or phonetic equivalents in L1 (native language) are acquired by learners.
The results indicate that JSL tend to produce the French /u/ with a high F2 (> 1000 Hz), which is heard as /ø/ by native French (NF) listeners. They suggest that the French /u/ is considered by JSL as phonemically similar to Japanese /u/ (as a high non-front vowel) and produced as such, while the phonetic realization of the French /u/ is new and different; and that /y/ is considered as both phonemically and phonetically new, and /ø/ as phonemically new but phonetically (acoustically) similar. Phonemically similar but phonetically new vowels seem to be most difficult to learn to produce accurately for foreign/second language learners.
Une série expériences de perception et de production ont été effectuées afin d'examiner les comportements des apprenants japonophones (AJ) concernant les trois voyelles /u/, /y/ et /ø/ du français.
Les résultats de ces expériences suggèrent les points suivants : i) les AJ ont tendance à produire le /u/ français avec un F2 élevé (> 1000 Hz), ce qui est perçu comme /ø/ par les auditeurs natifs francophones (NF) ; ii) pour les AJ, le /u/ français pourrait être considéré comme similaire sur le plan phonémique (en tant que voyelle non-antérieure fermée) mais nouveau sur le plan phonétique, /y/ comme nouveau sur les plans phonémique et phonétique, /ø/ comme nouveau sur le plan phonémique mais similaire sur le plan phonétique (acoustique). Les voyelles phonémiquement similaires mais phonétiquement nouvelles semblent les plus difficiles à apprendre à produire correctement pour les apprenants des langues étrangères/secondes.
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Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00679564, version 1 (15-03-2012)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00679564 , version 1

Citer

Takeki Kamiyama. Perception and production of French close and close-mid rounded vowels by Japanese-speaking learners. 2011. ⟨halshs-00679564⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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