Intonation des questions totales en français langue étrangère : suffit-il d'enseigner et apprendre la montée finale ? - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2010

Intonation des questions totales en français langue étrangère : suffit-il d'enseigner et apprendre la montée finale ?

Résumé

It is generally taught that yes-no questions in French are formed with a rising intonation at the end. A comparison of 5 short yes-no questions read by 8 Japanese learners and 3 French speakers shows that the learners tended: 1) to realise a smaller final rise than the native speakers, 2) not to realise the deletion or suppression of F0 declination tendency often observed with native speakers. A perception test was conducted with 25 native French listeners using Mbrola (to imitate the prosody produced by the Japanese learners). The results show that the subjects judged only 50% of the sentences with Japanese learners' duration and F0 patterns as questions. These findings suggest that the deletion of F0 declination plays an important role, and that it is worth being taught explicitly to learners.
Fichier principal
Vignette du fichier
Kamiyama_Sakamoto2010_JEP_author_1_5.pdf (1.09 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00678238 , version 1 (12-03-2012)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00678238 , version 1

Citer

Takeki Kamiyama, Megumi Sakamoto. Intonation des questions totales en français langue étrangère : suffit-il d'enseigner et apprendre la montée finale ?. XXVIIIèmes Journées d'étude sur la Parole, May 2010, Mons, Belgique. pp.393-396. ⟨halshs-00678238⟩
225 Consultations
202 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More