N

N

Producing "European” News. The Case of the
Pan-European News Channel Euronews

Olivier Baisnée, Dominique Marchetti

» To cite this version:

Olivier Baisnée, Dominique Marchetti. Producing "European” News. The Case of the Pan-European
News Channel Euronews. 2010, pp.1-32. halshs-00665816

HAL Id: halshs-00665816
https://shs.hal.science/halshs-00665816
Submitted on 2 Feb 2012

HAL is a multi-disciplinary open access L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
archive for the deposit and dissemination of sci- destinée au dépot et a la diffusion de documents
entific research documents, whether they are pub- scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
lished or not. The documents may come from émanant des établissements d’enseignement et de
teaching and research institutions in France or recherche francais ou étrangers, des laboratoires
abroad, or from public or private research centers. publics ou privés.


https://shs.hal.science/halshs-00665816
https://hal.archives-ouvertes.fr

Working Paper Series

2010/1
Meenakshi Thapan and Maitrayee Deka : South Asian Migrants in Europe : Heterogeneity,
Multiplicity and the Overcoming of Difference.

2010/11

Eric Fassin : The Sexual Politics of Immigration and National Identities in Contemporary Europe.

2010/111
Johan Heilbron : Transnational Cultural Exchange and Globalization.

20111V
Bertrand Reau : Making a Utopia? An Ethnography of Club Med Resorts in the 1950s.

www.europeanstudiesgroupdu.org

P
=
=
(v
P
=Y §
&
Py
—
& 9]
B
© p—
gy =
o
~—
& .
—
(o
P
e I
&
Py
—
]

Producing "European"
News
Case of the Pan-European
News Channel Euronews

Olivier Baisnéee
Dominique Marchetti

Translated From The French by :
Chandrika Mathur

University of Delhi

Working Paper Series
2010/V

(The project is funded by the European Union)




Working Paper Series 2010/V

Producing "European" News
Case of the Pan-European News Channel Euronews

European Studies Programme
Department of Sociology
University of Delhi

(The Project is funded by the European Union)

Working Paper Series 2010/V

Translated by: Chandrika Mathur
chandrika.rvs@gmail.com

© Olivier Baisnée
© Dominique Marchetti

Olivier Baisnée, is associate professor of political science
at the Institute for Political Studies in Toulouse. He is a member
of the Laboratoire des science sociales du politique (LaSSP).

E-Mail : obaisnee@club-internet.fr

Dominique Marchetti is Researcher at the Centre de Sociologie
europeenne (a unit within the National Center for Scientific Research,
CNRS, the Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales and the
University of Paris 1-Sorbonne).

E-Mail : marchett@msh-paris.fr




Producing "European" News

Case of the Pan-European News Channel Euronews

Olivier Baisnee and Dominique Marchetti

This paper' is based on a research monograph on the rolling news
channel Euronews. It aims at understanding in vivo the functioning of a
media which has a European perspective, that is to say a media which deals
with international news targeting an audience located in a very vast
geographical zone. Launched on the 1% January 1993, this channel
constitutes a particularly pertinent field of study for understanding how
news is produced in the context of a journalism that claims to be European,
its programmes being aired, in the beginning of the 2000s, in six languages
(German, English, Spanish, French, Italian and Portuguese) and created by
teams of journalists having different nationalities. Putting it another way,
we are dealing here with a kind of "laboratory" of Europe, with almost all of
the employees of the channel (particularly the editorial staff) concentrated
in a single place. This example allows us to gain a concrete sense of how
these individuals seek to homogenize points of view on news as well as
journalistic practices and hierarchies of very different types of news, in
order to construct a "European" editorial content. This is also a way of
engaging with these issues starting from an uncharted terrain, for existing
research on this theme has rarely been on the media itself (for example
Korkikian, 1993; Utard, 1997, Machill, 1998 and Slaatta, 1999) and has
mainly focused on the institutions.

In this article we will first situate the creation of this channel in the
context of the transformation that the political as well the media spaces
underwent. Our objective is to reconstruct the 'logic at work' within this
media that claims to be European, but more generally to bring out the

"This is a shortened and modified version of a chapter that appeared in a collective work
(Marchetti, 2004)

obstacles in the construction of a transnational media. Further we will look
at the way in which journalists, through their day-to-day work and
organization, seek to construct a "European perspective" on current events
thatare said to be international.

This investigation relies on some 20 odd interviews with personnel
who are or have been working for Euronews (these are different types of
journalists, those in-charge of human resources, of distribution, of relations
with tele-viewers, artistic directors, etc.) and ethnographical observations
made during the two sojourns to the head office of the channel located in the
town of Lyon in France. During these brief periods, the management of the
channel’ allowed us to circulate amongst the editorial staff, to have

The Transformation of Media and Political Spaces

Understanding the genesis and development of this channel would
benefit from a quick recall of the major changes that have affected the
national journalistic fields and the national political fields in Europe’ and
the connections that they have with each other. The creation of Euronews in
1993 is part of the transformations that national media spaces, especially the
television channels, have undergone (Kelly-Holmes, 1999). The politics of
so-called deregulation and, co-relatively, the increasing use of instruments
for obtaining viewer ratings, favoured an increase in the fare on offer, that is
to say, a multiplication of the number of channels aired through cable or
satellite or the terrestrial route, and at the same time, the segmentation of
viewership and therefore of advertising. Alongside the existing general

*We would like to thank all the journalists as also all the employees of the channel,
particularly Dominique Gicquel, human resource official, who contributed to convincing the
management of the usefulness of such a study and Bill Dunlop, head of the editorial staff at
the time, for having permitted us to carry outsuch a study.

° This investigation was also completed through several interviews with ex-journalists of the
channel, but also people working at the headquarters of the European Broadcasting Union
(EBU) at Geneva where Eurovision News (EVN) is produced and the sharing of footage
between numerous European channels takes place.




entertainment channels, specialized channels addressing a more limited
viewership also developed: thematic television channels or those
addressing viewers located outside the traditional national geographical
framework. On the one hand, depending on the country, local or regional
channels were created at varying scales; stations with a national or
international perspective '"nationalized" or '"regionalized" their
programmes by bringing into play handovers and advertising or by
increasing the number of languages used. On the other hand, transnational
channels (Hjarvard, 1993; Chalaby, 2002; Esser, 2002) were created, notably
in three major domains where activities are particularly international
(Utard, 1997): music, news and sports-with the emblematic examples of
CNN (1980), MTV (1981), Eurosport (1989) and BBC World (1991); and
general national channels began airing foreign versions or their national
versions abroad. Programmes on Europe were also created on national
channels, for instance in France or in England (Taylor, 1999). Comparable
evolutions could be studied in the print media too.

Another series of transformations in the national media spaces owes
much to the intensification of commercial competition. The multiplicity of
what was on offer on television led simultaneously to concentration
(through the creation of major communication groups or the arrival of large
businesses in the media sector), an internationalization of companies whose
markets went beyond national geographical boundaries, as well as a
diversification, in as much as these businesses have activities in different
domains and were often multimedia. While the national situations were
very variable, this heightening of competition had the impact of developing
or strengthening the sector of private channels whose numbers became
higher than the public channels in European countries: there were four
private television channels in Europe in 1982, there were 58 in 1992 and
more than 250 in 1997 (Collins, 1999: 2000). The genesis of Euronews must
therefore be situated in this context that prevailed at the beginning of the
90s. The principal members of European Broadcasting Union (EBU), that is
the public channels, were then seeking to consolidate, in the face of the
development of commercial channels, their relations in the domain of news
and sports, primarily for economic reasons (Collins, 1998: 655). "The EBU -
European Broadcasting Union (the English abbreviation is used more
frequently thanits French equivalent, UER) was forced to reconsider its own

role: from an organization which was the representative of all the national
televisions of Europe, it now became the representative of an interest-
group, the public televisions," thus wrote Tony Naets, the official in-charge
of the coordination of current affairs of EBU (Cohen et al.. 1996: xii).
According to the work of Stig Hjarvard, the involvement of the EBU in pan-
European television projects can also be explained by political factors: it
demonstrated its goodwill to European institutions that were contributing
more and more to the regulation of the audio-visual market (Hjarvard, 1993:
81). Itis for these reasons that EBU took part in the creation of Eurosport
and Euronews. However, these two projects did not garner unanimity
within the organization. Hence, many German public channels (ZDF and
ARD) British ones (BBC) or Scandinavian ones, among the most active
members of the EBU, were opposed to the birth of Euronews. The
opposition of some of them was in part due to the fact that this new
television channel could be perceived as competition to "their" channels or
to "their" projects of transnational news channels. It was thus the French
channels (France 2, France 3), the Italian channel (RAI), the channel from
Cyprus (cyBC), from Greece (ERT), from Egypt (ERTU), from Belgium
(RTBF) from Portugal (RTP), from Spain (TVE), from Monaco (TMC) and
from Finland (YLE) that gave substance to this project, without however
wanting to, in the absence of means, take financial risks.

This politico-economic assemblage is also linked with the
transformation of national political fields, given the increasing importance
of the European dimension of public policies and regulations in the audio-
visual domain. In effect, the creation of Euronews is in part linked with two
earlier projects - to mention just the most recent ones-for creating "European
channels" (Eurikon and Europa TV) in which many members of the EBU
participated in the 1980s and which ended in failure (Hjarvard, 1993: 78-79).
More generally, these projects lay within the framework of a policy that
aimed at promoting audio-visual European programming (Polo, 2001).
Some countries that were prominent within the European Commission and
Parliament turned to EBU in order to study the modalities for creating a
pan-European general news channel. The project did not garner full
support, as recalls a founder journalist of the channel: "M (the head of the
editorial staff of the time) counted a lot on the Parliament and the
Commission. He would moreover succeed in getting the European




Parliament to vote, several times, for granting subsidies that would allow us
to get started, despite the negative advice of the Commission. The
Commission was less interested in our starting up because there were the
British, who were doing hectic lobbying to stop us from getting started".
Euronews was also the product of a larger political project promoted,
through community directives or financial support, by some European
leaders, notably the French government. It was constructed, at least at the
level of discourse, against American, or even Anglo-saxon domination
(Machill, 1998: 428 - 429) on programming and, more specifically, on news
said to be international, especially after the Gulf war which brought to fore
the supremacy of CNN as the source of footage.

"So the Gulf war had a triggering, activating effect, because
at the time of the Gulf war, all the television channels had signed a
contract with CNN. Everyone was scared of not having any footage,
nobody had much confidence in the capacity of Eurovision to
circulate footage, including France 3 [...] My successor B, [director
of national editorial staff] estimated, just like people in France 2, like
those in TF1, like those in TV5 at that time, that there weren't that
many solutions, that one must cosy up to CNN [...] So this did end
up provoking a reaction in the political world." (former editor-in-
chief and director of the editorial staff of Euronews and member of
the working group of EBU in charge of the project of pan-European
channels).

Ultimately, the creation of Euronews was perceived by its initiators
as a means of finding a new prop that would contribute to forging a
"European identity" and a "European public space". A segment of the
European political executive leadership strongly believed in the impact of
the media in constructing a cultural homogeneity, thus assuming that
distributing the same cultural product would contribute to the formation of
the same interpretation by its viewers (Schlesinger, 1993: 12). This political
voluntarism and its logic, which led to support for the creation of Euronews,
was visible in the Commission's discourse on the questions of culture and
identity. The paradigm, as Philip Schlesinger sums it up, is the following:
"News (culture) is thus supposed to play a role in homogenization and the
articulation of a will: it is about a profoundly idealist and voluntarist vision
of the construction of a desired social order" (Schlesinger, 1990: 203).

Moreover, as early as 1985, the Adonnino report (Shore, 2000),
commissioned by the European council in 1984 following the low turnoutin
the European elections, suggested, among other measures aimed at
"reinforcing and promoting the identity of the Community and its image for
its citizens as well as for the rest of the world", that a European "audiovisual
zone" be created. This was primarily to be done by putting in place a
television channel that was "truly European". It is this logic that - after the
ratification of the treaty of Maastricht which laid emphasis on issues of
European citizenship - was to find its concrete form in the creation of
Euronews.

When European parliamentarians were officially asking questions
about the means needed for a good communication on the European Union
(Pex, 1998), they spoke explicitly of Euronews as one of the possible
vehicles: "The Parliament and the Commission must promote [...] the
production of televised programmes on the activity of European
institutions, which could be aired by Euronews or by other media". Further,
in the same report, the European parliamentarians indicated that they
wished - in a manner that had also been touched upon by the commission of
culture, of youth, of education and of media of this assembly - that "the
subsidy given to Euronews be replaced by a news contract in 1998 so as to
permit the European Union (EU) to use Euronews as a full-fledged
instrument of its news policy". This change in the policy of support to the
channel got translated into a system of co-production of programmes that
broadcast a series of community policies. One can clearly see in this, on the
one hand, the extremely voluntarist manner in which news is envisaged as a
means of unifying "identities", of bringing out a "European identity", and on
the other, the conception of a channel which has acceptance among
European parliamentarians as an instrument of communication of the EU.
In fact, the creation of Euronews was also a means of conferring legitimacy
onagents and institutions that had been largely devoid of it.

In order to retrace more fully the genesis of Euronews, it would be
appropriate to situate its development more broadly in the transformation
of various national social spaces and their relationships with each other: the
development of economic exchanges, increase in immigration, increase in
the usage of foreign languages etc. To be more precise, one must also show




how this project meets the interests and preoccupations of dominant
segments (economic, intellectual etc.) of numerous social spaces, while also
being a product of these.

The Logic of Politics, Economics And Media

The strong political will of the European executive leadership,
however, came up against objective realities. Social and historical
conditions that had made the development of Euronews possible cannot be
understood except by simultaneously taking into account the logics of
media, economics and politics. All three dimensions run through the short
history of a channel that moved from the initial logic of a public service
channel to the logic of a commercial channel. To sum up, this history may be
divided into two phases, beginning1993 and 2000 respectively. The first
phase, between 1993 and 1997, is characterized by a certain improvisation
which is at the same time political, economic and editorial, as recounted by
one of the "old timers":

If my memory serves me well, for three months one did nothing but
news. One had got it horribly wrong [...] With five journalists for
each language, that meant that one could do nothing but bring outa
news bulletin.

And how often did you bring it out?

One tried to bring it out every hour but we had a news bulletin on
the hour and on the half hour and so one was actually bringing it out
continuously. But the tools were not fully in place and the journalists
didn't have the tools of the trade because one hadn't had the time to
get them broken in, so one was getting into one's stride on the air [.... ]
At the level of productivity one was clearly below what was
desirable [...] but one saw very soon that in airing nothing but news
on the hour, the half-hour and the quarter hour etc. it would remain
always the same bulletin, and we would not get any viewers. ..

The journalists of that period were soon confronting political
and economic contingencies. Thus, from its very launch, the editorial team
went through political struggle for control between the executives
nominated by the principal founding channels and Italian journalists who

occupied pre-eminent positions in the beginning. Besides, the political
desire of the initiators of the project was not followed up by the necessary
financial backing. Not only were the returns on advertising not up to
expectations (the existence of a pan-European market being problematic)
but the executives of the channel also had to, above all, face an insufficiency
of public revenue (from partner channels, local funding, and especially the
European community itself). The company which was operating the
channel opened up to the private sector - more specifically, by selling 49%
shares to Alcatel-Alsthom, a French company, which became at the end of
May 1995 the main operator, through its subsidiary, The Western General
(La Générale Occidentale). This marked the ascendance (as yet relative) of
an economic logic over the political ones.

Till the British group ITN bought back the shares in 1997, this first
period of the history of the channel is also marked by much editorial
improvisation. Many journalists located at different levels in the hierarchy
bear witness to this.

One used to fill the air (ironic smile), one used to bring out a bulletin,
which you see... The bulletin that one created in the morning, it was
still the same the next morning [...] There was a Canadian, who
used to work here, who had found this rather funny formula, it was
... Euronews, wait, what was that? Yesterday's news for Tomorrow,
itdidn'tfit badly at the time (laughter), it was really that! (Journalist)

With ITN buying back the shares of Alcatel-Alsthom began the
second phase which reinforced the commercial logic of the channel and
especially its relative professionalization. The British consortium - held
primarily by large groups such as Reuters, Carlton Communication and
Granada Group - which supplied the news bulletins of the three British
channels ITV, Channel 4 and Channel 5, was seeking to establish itself in the
international market by making Euronews its 'showcase' in the face of its
competitor BBC World. The executives of the group were keen on
restructuring the channel's recovery from a very difficult financial situation
by seeking to increase their funds through advertising. At the same time, it
was also about "saving the reputation of this channel", to use the expression
of the director of the editorial staff of the time. This was done by changing
the programmes and their get-up: strengthening the bulletins at the expense




of the magazines, highlighting certain features (Sports, Economics etc.),
giving priority to live coverage, developing local news, etc. From 1997 the
financial position of Euronews got relatively stabilized and, since the end of
April 2003, it has once again become a channel that is 100% held by the 19
partnering public channels.

The Europe of Euronews, A Definition Under Constraints

Apart from handling these obstacles, Euronews had to right away define its
so-called European identity. By going outside the traditional national or
international frameworks within which the journalistic profession
functions, the members of the channel came to slowly define what news
with a European perspective meant. Whether it was with regard to
addressing the issues of languages used by the channel for reaching large
audiences (in the geographical and linguistic sense), distinct from the
national television channels, or establishing practices in matters of selection
of news, Euronews journalists were continuously inventing a definition of
"their" Europe. If one follows Chris Shore on the report writers of European
institutions, "forging a superior 'European identity' was simply a matter of
grafting a superior collective identity under and above national and
regional identities, like so many Russian dolls or Chinese nesting boxes"
(Shore: 2000: 51). However, as Philip Schlesinger notes, "despite rhetorical
proclamations, the EU possessed neither a culture nor a transcendent and
common identity akin to the national cultures and identities of the States
that composed it" (Schlesinger, 1997). Yet, the journalistic treatment of
news in general rested on certain socially shared references, which it isn't
necessary to make explicit here. In the framework of this channel that in
principle was supposed to address a multinational audience-which, by
definition, and despite the voluntarist discourse of the Commission, did not
possess such common references - the construction of one or many
perspectives was constrained in many different ways.

A Channel Dependent On External Sources

Like all the television channels that do news, Euronews is
dependent on a plurality of sources for footage. It is all the more so because,
in the absence of sufficient financial means, almost all of the stories come
from external sources since only certain magazines financed by the
European Commission use footage shot by the channel itself. It is thus a so-
called channel of post-production, therefore without cameras. It relays
footage coming from external sources and has neither anchors nor sets with
journalists. On this very same footage, the voice-over commentaries are
delivered in many languages. The main audiovisual sources were the two
international picture agencies APTN (Associated Press Television News)
and Reuters Television, the channels which share their footage in the
framework of the European Broadcasting Union (EBU) and Independent
Television News (ITN), this being the principal operator of the channel at
the time of our study. Its dependence was also very marked with regard to
global or national print-based news agencies, which constitute one of the
main sources of commentaries. One of the assistant chief-editors summed
up this configuration when he explained: "We are a televised news agency,
we take, we cut, and we re-cut and we deliver something". This dependency
obviously constrained the definition of the Europe given by the channel.
While there was the desire to propose a European perspective on current
affairs, the footage, even though sourced from multiple agencies,
sometimes turned out to be inadequate for illustrating the stories of
Euronews.

This very strong constraint introduces two types of effects. Firstly,
in a situation of quasi-monopoly on the footage of international current
affairs, the editorial choices of the large Anglo-Saxon audio-visual agencies-
Reuters Television is British and APTN is American - obviously have more
or less direct impact on those of Euronews. Numerous themes such as
"employment" are particularly delicate to deal with as is indicated by those
in charge of the features covering the economic and political questions in
Europe. They are often led to draw upon the archives and info-graphic
resources (such as maps, graphics etc.) to fill in the absence of footage, and
sometimes they are even forced to abandon certain stories. It is the same for
certain geographical regions that are less covered by the audio-visual

10




agencies. The dependence of the channel on Anglo-saxon suppliers thus
prompted the journalists to not limit themselves to the Europe of
community treaties in the strict sense of the term, and to treat international
current affairs more traditionally, while doing this with a hierarchy of news
that is different from its competitors. This is not to say that this quasi-
monopoly of the Anglo-saxon agencies aroused any regular internal
debates.

Oneis dependent on the suppliers. Forinstance: Isee a press-release

that is very engaging, very interesting and all. If I don't have
footage, I cannot do that story. There. And the footage inrelation to
(...) the big agencies, it isn't always simple to work on it. Because
they have their own vision, you depend on the vision of others. And
one depends on the vision of a culture, which, sometimes, is not
necessarily linked to the culture of Euronews, is not linked to the
European culture, is not linked to the culture of certain European
countries. One depends, on the whole, on an Anglo-saxon mentality
and culture (...) Sometimes one has Spanish and Italian journalists
who get angry and who say: "eh, in Spain, this happened. Why
didn't we cover it? On the contrary, one putin the bulletin the cat of
the English lady who had climbed up on the tree, they went off to
save it. Why England, why America and not Spain, not Latin
America, not Italy..." But the reason is that it is not an editorial
choice, it is simply a necessity ... a concrete one." (Italian Journalist,
in charge of the feature)

The second effect of this dependence, though less conspicuous, is
that the footage of Euronews coming from EVN too cannot have a
"European" framing, first because they are "national" in the sense that they
have been taken originally to satisfy the bulletins of national channels. Itisa
complex issue to understand and show very precisely how these may
appear as a "national" point of view on an event, except by comparing its
coverage by the different national media who have their teams in place
(Veron, 1993). Moreover, all this seems to lead one to think that the
conclusions of Olivier Boyd-Barrett and Michael Palmer in their book on the
world press agencies remain valid. These two authors had brought out how
much local bureaus contribute to relaying "the definitions of the national

1"

journalistic news at the international level" and the extent to which these
agencies "present a vision of the country where the news collected in the
capital and from official sources dominates" (Boyd-Barrett and Palmer,
1981: 652-653)

A Commercial Channel

The European dimension of Euronews should not make one lose
sight of the fact that it is also, and perhaps before all else, a commercial
channel’. First of all, economic constraints manifest themselves through the
audiences that the channel addresses (that is to say also the advertisers,
because the channel is "sold" twice). The importance of viewership ratings
manifests in a manner that is different from that of the traditional terrestrial
channels: "one stays with a very, very empirical way of functioning",
explained the assistant chief editor. The most important numbers for the
commercial service and the distribution service of the channel are not just
the general measures of actual viewers in the main European countries, but
above all the numbers of potential viewers (the number of homes that get
Euronews) that are calculated from the distribution of the channel. In effect,
unlike the cable or satellite 'pay' channels, it is not so much seeking revenue
from the distributors - the channel is often offered to them free - but a
potentially maximal viewership. According to figures communicated by
the channel, in 2002, it was reaching 124 million homes in Europe, Middle
East, Africa, Asia and Latin America via cable and digital satellite. In these
regions it is very much part of the "basic services" that correspond to the
least expensive offers proposed by those in charge of the bouquet of
satellites and cable. In the terrestrial networks its programmes are taken up
very partially by the big general national channels (for example the Rai Uno
inItaly, France 3 in France and TVE in Spain).

. . 5
More and more dependent on advertising revenue’, Euronews

‘The extracts of interviews, presented within quotation marks in this text are, except when otherwise
indicated, extracts of discussions carried outin 2000 and 2001.

°The revenue of the channel comes from the sale of advertising spaces, sponsoring contracts,
subscriptions by cable operators, the rights of terrestrial distributors who retransmit its programmes.
Other revenue is generated by the sale of its own productions and by co-production contracts signed
with the European Union.

12




primarily addresses a relatively pin-pointed audience, "an intelligent
audience from a high socio-cultural level", as expressed clearly in a flyer of
its communication service distributed in 2000. The figures of surveys
conducted in 2001 by EMS (European Media and Market Survey),
highlighted on the internet site of the channel in 2002, show that the accent is
on "more well-to-do homes" of the "key markets". Itis at least as much the
"socio-cultural level" as the "socio-economic" level, to continue with the
vocabulary adopted there. Among the ostensible viewership profiles
posted one finds "senior executives", "opinion leaders", the "deciders" and
"the-more-than-three-business-trip-last-year types". "We were ambitious,
we wanted to have business, we wanted to reach people who are interested
innews and need it. Itisfor this reason that we had very clearly pin-pointed
news and magazines and we did not intend to create a popular and general
entertainment channel, that was clear. We really wanted to go in this
direction, which moreover is the same today", remembers one of the
creators of the channel. Secondly, itis a channel in search of a geographically
maximal distribution. This is why it needs to bypass the strict European
Community boundaries with regard to its distribution and its shareholders.
Like several European organizations (the EBU in the audio-visual sector or
the UEFA in Football), Euronews counts among its members countries such
as Cyprus, Greece, Egypt, Tunisia, Algeria, Slovenia, The Czech Republic
and Romania; and moreover its principal countries of transmission are
numerous countries of East Europe and the Mediterranean basin. Beyond
its principal transmission zones, its leaders continue to seek a distribution
on all the continents even though there exist (mainly in the eyes of the
advertisers) the European "key markets" - primarily Germany, Spain,
France and United Kingdom.

Economic constraints get equally manifested in the editorial
positioning exhibited by the channel. It may be explained in part by the fact
that the channel has had to carve out its position in the midst of national
media fields in which its principal rival channels are no doubt the national
rolling news channels wherever they exist, but mainly CNN and BBC
World. In other words, one must reason simultaneously in terms of
national competitive spaces, because these relationships between the
channels work out differently depending on the countries, but also in terms

13

of transnational spaces, the European scale not making much sense in fact, if
one takes into account the transnational character of news channels such as
CNN or BBC World. The European positioning of Euronews allows it to
occupy a "niche" in highly competitive markets, the one left free on the one
hand by the big Anglo-saxon rolling news channels and on the other hand
by national channels which, depending on the country, accord a very
unequal place to international news in their news programmes
(Heinderycks, 1998: Chapter 2). The directors of Euronews seek to
demarcate themselves from a conception of international news that may be
judged to be too Anglo-saxon and/or American. News therefore needs to be
defined in the negative, just as the totality of the so-called European cultural
products are defined, by resisting "American domination" on the
production of news (Lang, 2000) and programmes (Darras, 2004). This
international struggle also plays itself out in the imposition of other
languages, with Euronews advocating multilingualism in the face of its
competitors who essentially telecast in English.

The director of the editorial team of the time explained the positioning that
the channel sought vis a vis its competitors:

"There are many, many competitors, CNN evidently and BBC, but
also the national channels. For us, against this major competition, it
is very important, I feel, to find a unique positionin the market. And
for us, the unique position is: we are not a national channel, but we
are also not a global channel like the CNN or the BBC. We are a
European channel [...] And also we are unique at the level of
languages. The fact that we speak to the public in their own
language. BBC... CNN... a bit with the Turkish CNN, they are
beginning to have agreements with the local channels. Butif we are
looking at broadcasts at all the hours of the day, always with a
European agenda, we are unique (...). For example, Bill Clinton
delivered the "State of the Union address", a major annual speech,
which took place here during the night because they are 6 hours
behind us[...] BBCand CNN, they made it their first headline with
the 6 O'clock morning bulletin. Bill Clinton said: 'blablablabla'. We,
we made it our second headline; for us, the lead (news classified as

14




the headlines) was the increasing crisis in Austria with Jorg Haider
who had met with the 'Chancellor' Schiissel the evening before [...]
We are not forcing ourselves to be European to the point of being
comical, but [...] one always tries to find a European lead and a
European angle to the story, to the topic [...] We are not local, but
we are not global [...] Itis, I feel, a complementary service to the
national channels".

This tone, distinct from its competitors, constitutes a commercial
argument when it comes to "selling" the channel on national markets with
cable operators or with those in charge of the satellite bouquet. By
showcasing Euronews's treatment of events that are less covered or not
covered at all by its competitors, notably in East Europe, those in-charge of
the commercial service and the distribution service of Euronews can thus
emphasise the interest that this channel could hold for these tele-viewers.

"CNN has a very strong branding, it is like MTV if you take the
equivalence from another domain [..] thus everyone knows them.
Now, the way Euronews presents the news is very well received in
Europe because it is not American, because, especially in East
Europe, Euronews covers stories that are never covered, current
affairs stories that are never covered by CNN. So, obviously, we
play on that too" (In-charge of distribution)"

Yet, Euronews can hardly ignore the hierarchy of news or its
treatment by its competitors because it is positioned in the same markets but
also because, as one has seen, all the international channels draw largely
from the same sources of footage and print news.

Finally, the commercial constraints exercised on the editorial
content get translated in the conditions of news production. As one of the
members of the editorial team puts it, Euronews makes "cheap T.V.",
meaning that it does so with few human resources (135 journalists in 2001 )°

6Among these journalists, there are 8 chiefs of editions, 8 producers, 3 in-charges of features, 3
assistant editors-in-chief, 1 chief editor and 1 director of the editorial team. But this figure
supplied in 2002, which could appear high, is explained by the fact that the channel was
telecastin 6 languages in 2000.

15

as well as material resources (between 20 to 40 million Euros) (the letter of
the CSA, 2002: 15). For example, its very rapid rhythm of work is
necessitated by the fact that news has to be produced faster and faster
(frequent updating of bulletins, prioritizing "live coverage"), its work
organization resembling that of a "factory"” ("here, once one sits at the
sewing machine, one stitches all day long" remarked a journalist). This
demonstrates the extent to which Euronews is also a "laboratory" for
analyzing economic constraints that weigh on journalistic activity in the
rolling news channels (Baisnée and Marchetti, 2006). For example, it is
revealing that probably the best known programme of the channel is titled
No Comment because it consists in telecasting footage without
commentary, and this is chosen not by journalists but by those doing the
editing.

Institutional Europe, a not so media-friendly subject

The treatment of institutional Europe illustrates this dependence
with regard to both footage as well as the commercial logic, which can
sometimes be in opposition to the "European" objectives of the channel. The
type of footage available, with its routine character, does not favour
converting the activity of community institutions (ie. the EC institutions)
into media-friendly subjects. The editorial board however needs to give an
important place to its programmes since there exists an ever-expanding
cadre of European political executives, creating its own on-going news. The
work of the journalists is then caught between constraints that are
simultaneously editorial and commercial, for it requires the treatment of a
subject considered "difficult" for several reasons. In the first place, a
widespread journalistic presupposition would have it that following the
activities of European institutions doesn't lend itself well a fortiori to media
treatment and television coverage. In effect, the current affairs of European
institutions are considered as not being totally 'telegenic', in as much as the
images remain very predictable: arrival of personalities, buildings, going
around the table, "the shake hands please", smiles, etc.

7Expression used by amember of the editorial team during an interview.

16




Secondly, the problem of footage, also faced by national channels in
their coverage of the domestic political news, is made doubly difficult by the
fact that the contours of the European political system remain very fluid:
unknown political personnel, absence of political symbolism, relatively
new mechanisms with regard to the division of powers at the national level,
and debates and stakes that are considered esoteric. The major consequence
of this symbolic deficit is the difficulty of framing this political game in
images. There is no familiarity or proximity to this political game, which is
looked upon as an internal "Brussel-Brusselian" cuisine. Moreover Europa,
the daily feature of Euronews that deals with the current affairs of the
European Union, also doesn't escape the internal criticism of being too
institutional, too preoccupied with the political life of Brussels: "Its
annoying, thatfeature [...] and according to me, itis not serving the interests
of Europe because it is really a feature that is too institutional [...] I myself
have never been able to succeed in seeing it through fully, because it just
isn't interesting", explains a journalist... As the editors who cover the
current affairs of the institutions of the European Union complain, one has
toregularly re-explain what the Council is or the "third pillar" is etc.

Finally, this difficulty raises the issue of the very identity of the
channel. The journalists of Euronews seek to avoid too institutional a
treatment of these questions and to distance themselves from the image of
"the channel of the European Commission". Itis for these reasons, which are
simultaneously professional and commercial, that the main editors of
Euronews tried to deal with European questions in a different way, notably
in 2000 through co-produced magazines financed by the European Union:
Meridian, a monthly on the external relations of the European Union; and
Europeans, a weekly current affairs programme "on all the major European
issues that affect the life of citizens". It entailed imposing a more "lively"
treatment, which was "close to people" as noted the person in-charge of
these, the assistant chief editor of the magazine. As in the other domains
that are covered (notably the economic domain), the aim of those in charge
of the channel is finally to develop a more commercial conception of the
subjects, by laying less emphasis on decision-making, for example, and
more "on the impact on the consumers, on the life of business", in the words
of the brochure of the communication service of the channel in 1998.

17

Following other medias, Euronews also gave importance to an editorial
format which consists in giving an account of the institutional activities
through "scandals" or "controversies", even though the channel has no
means of investigation. Finally, the air-time share of the institutional
current affairs of the European Union has got reduced; there is less of "live
coverage" and itis of shorter duration.

A "european Perspective" On International Current Affairs

Now that these constraints have been delineated, it would also be of
interest to understand how the journalists of Euronews very concretely
"cobble together" this "European perspective", which is necessarily fluid.
One of their main problems stems specifically from the editorial and
journalistic interpretation of a "European news and a European view of the
world", as put forth by an advertising flyer. Being mostly devoid of a social
dimension, the reference to Europe appears difficult to make explicit a
priori. When questioned on the subject, those interviewed moreover
defined it by negation, by what it was not: it is neither Anglo-saxon, nor
national, nor international.

Parallel with other multinational work spaces, Euronews tries to
define its own identity, one that does not simply add up to the juxtaposition
of the points of view that it accommodates (Abéles and Bellier, 1996: 434).
This assertion ties in with the analyses of Marc Abéles and Irene Bellier who
insist, in effect, on the necessity for the agents of the European Commission
to invent "compromise" concepts. They also underline the fact that the
practice of European functionaries is not the sum of its components but that
it is original in as much as it became necessary to invent new methods and
habits that were adapted to a multinational context where different
administrative traditions rub shoulders (a pluri-lingualism that produces
"the euro speak", etc.). Such problems and their consequences are also seen
at Euronews".

‘When one compares our observations with the processes described by Marc Abéles and Ireéne Bellier (1996) about the European
Commission, it turns out that the notion of "political culture of compromise" is more descriptive than explanatory and deals in a very
secondary manner with the internal struggles that led to these "compromises" or followed them. On the other hand, the problem of
"compromise" is posed very differently at Euronews because, in most cases, the multiple editorial decisions for instance are not the product
of along process, as it is in the case of the Commission. These choices are made rapidly by the executive cadres of the channel most often
without discussion, which seem to occur a posteriori.

18




Neither National, Nor Global

To explain the formation of this "European point of view", those in
charge of the channel initially put forth a notion of journalistic objectivity
("Euronews is a carrier of a style that is its own in dealing with news, in
which there is no political, national, religious or geographical leaning" thus
sums up a brochure of the communication service of the channel in 1998),
that is to say a sort of point of view above or by the side of other points of
view: "For example, if we limit ourselves to France, to a French public, we
propose a viewpoint that is a little above. We go out of the (French)
hexagon, we place ourselves at a little higher altitude... the naysayers will
say that we place ourselves nowhere, but we propose, if you wish, a vision
which is a little different from what is shown on the French screen
normally", notes an assistant chief editor of the channel.

Once again, in the absence of common referents, this European angle
oninternational current affairs gets defined by whatitisnot. Itisineffect by
demarcating themselves from the rival Anglo-saxon channels (CNN and
BBC World) and the national general or rolling news channels, that the
journalists define their approach. One of the people in charge of the editorial
board sums it up by taking the example of the war in Kosovo, during which
the national channels, in contrast to Euronews, often showed themselves as
being extremely partisan by, according to him, systematically taking the
side of the western camp (through the "victimization" of refugees from
Albania) and by over-simplifying the situation.

We were the television that first started taking an interest in what was
happening there [...] and we found a language that was in total
contrast with what the other news channels, including the national
news channels, were doing. Iam not speaking of the direct competitors
like CNN and BBC, I am speaking also of the national channels, which
were, which allowed themselves to be, self-complacent, even though
they had their special correspondents [...] it was non-stop laments
about the Albanians and all that [...] One year later, we saw that we had
been right in being a little skeptical about this conflict. Thus there we
had a language that was clearly our own [...] and this without special
correspondents, without camera crew on the spot, with the same

19

footage as everyone, covering the same press conferences as everyone.

(Assistant Chief Editor)

Faced with the absence of a common history or a shared
unconscious, those in charge of Euronews had to find the right answers and
develop professional reflexes that made them stay away from subjects that
would not "speak" to their public(s) even as they appeared pertinent to such
and such a nationality represented within the channel.

What one tried to do [...] was to have an editorial coherence. In fact
it appeared quite spontaneously [...] because Euronews suffers
from the ills that Europe suffers from. It has the advantages and
disadvantages of Europe, seeing that we are partly emanating from
it... spiritually, I mean to say (laughs) [...] Frankly there is no
common denominator of interests for all Europeans [...] so,
editorially, it is quite difficult to construct it." (Assistant Chief
Editor)

This "cobbling together" thus gets manifested in the general principles that
guide the selection of subjects’ : a national subject which has repercussions
for other member countries, a subject generating surprise through anecdote
(those which can "surprise", reflecting the behavior of neighbouring
countries) or even an international topic treated from a view point where
European connections of events taking place outside the geographical or
political Europe are made evident. One can thus see clearly that, confronted
with an elusive European identity and behind a discourse that idealizes the
'European’' point of view, the reactivation of national stereotypes is one of
the "recipes" for producing subjects that "speak" to the European T.V
spectators. Another response of the editorial group is embodied in the
magazine Perspectives, which offers a selection of reports of partner

’An ad hoc working group of the EBU, in charge of putting in place a project of a pan-
European television, had, in 1984, put forth a certain number of principles: degree to which
tele-viewers are affected or interested in the importance and repercussions of the event;
expressing the different existing points of view in Europe, reflecting the economic, political,
ethnic, religious and cultural pluralism; Europe as geographically defined and not to be
confused with the borders, etc. One can refer to the extracts of the conclusions of this
working group in the annexures to an article (Hjarvard, 1993: 92-93).

20




national channels on the same topic. The obvious objective is therefore to
give the spectators the possibility of seeing how news is perceived and dealt
with in European countries, by incorporating the main topics of the
televised evening news bulletins of several countries. Europe is here
constructed in the plural, by the juxtaposition of national journalistic points
of view and not by the fabrication of a "European point of view". The
journalist in charge of this magazine remembers moreover that this type of
approach practically rules out a certain number of subjects, which even if
they are pertinent for Euronews, are not dealt with by all the national
channels.

First one chooses a theme and it isn't necessarily my choice in as
much as that depends on what has been done. The topics, I can't
invent them [...] I remember when there was, for example, the
signing of the accord in Northern Ireland. Me, I wanted to do
Northern Ireland, but the others, the national channels, that is
typically the kind of subject that they simply didn't care about
(laughs) [...] Each time that I wanted to do Northern Ireland, it
wasn't possible because they didn't send their correspondents, they
do subjects that are a little [...] factual, and the choice, it is made on
this thing, where there are correspondents on the spot, where they
do real reporting. Because, if it means viewing the same footage
provided by the agencies once again, it is really not worth it. You
need topics thatare 'angled'.

This "European perspective" also gets constructed in the commentaries. The
journalists are instructed to avoid all reference to any particular national
context, for even if they are journalists working in a particular "language",
they are addressing neither a country in particular (except in the case of
Italians), nor the European territory in its entirety, since transmission of
Euronews goes beyond the geographical frontiers of Europe. The potential
public of the journalists is thus not defined only by the geographical zone
but also and above all by the language that is spoken or comprehended. For
example, a French language journalist does not simply address the
spectators in his country but also those in Quebec, in Switzerland, in
Belgium, in Africa and, more widely, individuals anywhere who
understand the French language. The emblematic case is no doubt that of

21

the English language journalists in as much as Euronews has few or no
transmissions in Great Britain. De facto, these journalists thus practically do
notaddress their compatriots atall.

One doesn't write for a British public at all, thus one must always
think that one is writing for the Scandinavians, for people who are in
the Mediterranean Basin, even in East Europe, one really doesn't
necessarily know where the people are, who are listening to us in
English. And that changes things, the ways one writes, the terms
one uses [...] One has to avoid playing too much on the words, a
clarity of style is required [...] From the beginning, I was very
conscious thatitis not seen atall in England, in the United Kingdom,
so it is really for the so-called Anglophones or for people who had
English as their second language elsewhere, in Greece for example
[...] And the Spaniards [...]Jnow, they write for South America, they
are aired there, and the Italians, they write for their country [...] and
perhaps for Albania [...] The Germans write for Austria, for the
Swiss Germans." (English language journalist)

The on-going debates within the editorial group show the difficulty
of finding an editorial coherence that satisfies all the journalists of the
channel. Journalistic practices that sometimes stem from legislations and
conventions that are national, vary when it comes to showing on air the face
of a minor or even a bare breast. What should Euronews do when some
national televisions choose to show the face of an accused child in an affair,
whereas others prefer to put a mosaic on his face? Eventually, the editorial
team chose to show it on screen, choosing the least constraining legislation.
In the second case, the journalists responsible for editing had to renounce
showing female breasts filmed during the Rio Carnival because the director
of the editing team of the period, a Scottish journalist, was opposed to it,
imposing a practice that was current in United Kingdom.

The Importance of Editing

In as much as Euronews is multilingual, it is necessary to ensure that
the news aired be essentially the same regardless of the journalist in charge
of the commentary, and thus the organization of the company and its

22




professional practices must adapt to this. This problem of coherence in fact
refers back to a dual process: one the one hand, those in charge of selection
and editing of subjects must ensure that the diverse national commentaries
canadapt to acommon canvas; on the other hand, the journalists of different
languages must keep in mind the fact that their public is multinational and
that in consequence they cannot mobilize traditional national references.
While the channel does not produce a uniform product because each
journalist writes his commentary himself, a form of on-the-air harmony had
to be devised so as not to favour any national particularities. In effect one
doesn't find within the editorial team of EU as many editors as aired
languages, but there is a common hierarchy and different language
journalists attached to each feature and edition.

The selection and creation of a hierarchy of news happens in the
morning during the editorial group meeting (10.30 am). In this, there are
present the director of the editorial team, the chief editors, the chiefs of the
editions and chiefs of features (Sports, Economy, Europa), a member of the
coordination service and one of the "forward planning" service". Each one
then proposes the subjects for the feature or the edition of the bulletin that he
is in charge of; the coordination person is consulted to know what footage is
available. In general the discussion is relatively short, the director of the
editorial team deciding rapidly so that no major debates take place. The
discussion could also be postponed to later, depending on the availability of
footage (and its quality). It is also at this time that the decision of relaying
"direct" or notis taken, the member of the service for forecasting announcing
the possible "live coverages", their tenor and the technical facts that are
related to them. Once again, the hierarchy takes a quick decision regarding
the question of putting such a topic on air.

Once the decisions regarding the topics have been taken by the
executive members of the channel, it is the chiefs of editions and features

"“This service is in charge of drawing up a watch-out list of news, of anticipating upcoming
events, notably the live coverage, so that the editorial group doesn't find itself unprepared. It
is also this service which puts together the documentation (Internet, press-releases, press
cuttings) related to future topics.

23

that have a deciding role in the production. In 2000, Euronews had three
chiefs of features and six chiefs of editions (each one in charge of ensuring a
partof the 20 daily hours on the air). They ensure the putting together of the
subjects from the footage that the coordination service, news' , has supplied
them with. When they put their story together, the chiefs of edition and
features must make sure that the six languages can adapt to the footage.

They attend the meeting of the editorial group in the morning, select the
stories for the day and do the editing if the footage is already available. They
show and explain the story and the editing that they have chosen to the six
"language" journalists who will take care of the commentary. A discussion
on the reportage, its pertinence, the commentary that must accompany it,
can then take place. The sensitivities with regard to a subject may turn out
to be different, depending on the nationalities and the professional
traditions: some journalists may contest the interest value for "their"
viewership, explaining that the editing that has been done is not adapted to
the structure of the language or to the T.V. habits of their viewers.

Anyhow, the chief of editions decide fairly rapidly in these debates
and there is hardly any time for discussion considering that the journalists
sometimes have only fifteen minutes to write their commentary based on
the available press releases of agencies or the documentation supplied by
the forecasting service and enter into the mixing cabin to record the sound
for the story.

However, it is the role of the chiefs of editions of features to
anticipate problems (stories with a national angle, language structure) and
to do an editing that would "pass everywhere", which is a product of
compromise (Abéles and Bellier, 1996:432). "I look to doing a bit of
synthesis of the way in which the six journalists may write the story [...]It'sa

"The coordination service is at the heart of the news of the channel, the "control tower" as one of

its members explainsit. Itisineffectin thislittle room that footage arrives, coming from partner
channels, from ITN, from EVN and from audiovisual agencies. In front of this barrage of
footage, the members of the coordination service create scripts describing the available subjects
(which are accessible to all the members of the editorial team from a database); they also receive
and select footage corresponding to the subjects that the editorial team wishes for.

24




bit like lego, each one can write based on that", indicates one of the chiefs of
features. It is in this editing, which constitutes a compromise between the
different national journalistic traditions, that the Euronews 'tone' gets
created.

Thisis what I say when there are new chiefs of edition whojoin or are
substituting: 'you have to stop thinking in your language, you think
in all the other languages. And you don't think in your language
while constructing a story. You construct the story by thinking in
the other languages to see how the others can writeit'[...] One has to
find the language of common images, the language of the
explanations given by the common chief of edition, the common
structure for all that, in order to arrive at a discourse that is held
within certain parameters. It is perhaps not copied, identical in all
the languages, but that in the end the message is the same,"
(Assistant Chief Editor).

Organizational Constraints

As we have seen, Euronews displays several unique features
connected with its multilingual character. Itis a channel without anchors,
without sets, that is to say, a television without a face, which airs footage
non-stop and in relatively short formats. In these conditions it would be
extremely expensive for the channel to put in place sets and anchors
corresponding to each of the languages in which the programmes are aired.
The adaptation into six languages also imposes a fairly heavy
organizational need for teams of six journalists for each story put on air.

The difficulties of creating a supposedly European media are further
reflected in the work conditions of journalists, since this comes up against
the employment markets in different countries. As an organization,
Euronews's unique features owe primarily to the conditions of production,
particularly the faster pace at which these journalists are required to work.
This is what partially explains that the average age is under thirty, according
to several journalists, and that the turnover of personnel is relatively high in
comparison with the national terrestrial channels. These characteristics,
similar to those of numerous new channels that are aired through cable and

25

satellite, (Marchetti and Baisné, 2002: 193-205), affect the recruitment and
management of young journalists at Euronews, keeping in view the low
career prospects they are faced with.

Much of the recruitment and management of teams of journalists is
linked to the European character of Euronews, which reveals, in a miniature
setting, variations in the journalistic spaces across different countries. In
effect, the Spanish and the Italian teams don't pose major problems of
recruitment because they find at Euronews a financial situation that is much
better than in their country of origin, where work is rare and salaries
generally not as high as in France. These teams thus tend to be composed of
older journalists, more stable in the sense that some of them have been
settled for many years in the Lyon region. On the contrary, the English and
German language teams are more difficult to manage because the
employment markets for journalists in Germany and England offer
numerous opportunities. The recruitment of young journalists can thus be
tricky and they often don't stay long. Young British journalists, for the most
part, seem to look upon working at Euronews as a good "training"
experience, which allows some to return to their country of origin or to join
the rolling national or international news channels, or to get absorbed by the
audio-visual press agencies headquartered in London. Given that
Euronews was hardly known in the UK, the arrival of ITN as a major
shareholder in 1997 also facilitated the recruitment of British journalists
who hoped to benefit from this company's reputation.

The situation of French language journalists, in terms of recruitment
as well as turnover, is somewhere in between. Those in-charge take the
support of the national or local market to recruit freelancers and/or
accredited journalists. One of the chief editors explained thatitis difficult to
quickly find young '"experienced" journalists who had a sufficient
"international culture". French journalists would be able to stay for many
years, whereas others are simply passing through. But in all cases, it is
difficult to find young people with a few years of experience in the
profession, and at the same time having an "international culture" and who,
over and above that, would accept a post as journalist for news. Differences
across the nationalities can also be seen in salaries, an area in which

26




European harmonization does not exist. In order to attract journalists and
freelancers, the department of human resources offers better salaries to
journalists coming from countries where the employment markets for
journalists are the most open (like Germany and United Kingdom).

Journalists Adjusted to Euronews

To adapt voice-overs in each of the sixlanguages, the new journalists
learn on-the-job to avoid drawing upon explicitly national references or
overly idiomatic expressions which would not necessarily be understood
outside the country of origin (Abéles, 1992: 364 ). If they have had national
journalistic experience, they must then "unlearn" some of their professional
habits and routines.

I mean to say, that each time a French journalist begins to work here
as a freelancer or on a contract, or in any other way, the first thing
that I tell him is: 'Forget, forget that you are French, forget that you
are in France, you don't work for a French television channel. It so
happens that you speak French, that you are going to work in
French, but that is all. You are going to be addressing a viewership
that is mostly beyond France' [...] So 'get out of your French skin,
you are not doing French T.V., OK? (Assistant Chief Editor)

In these conditions, the profiles of young journalists get adjusted to
the needs of Euronews. Considered more malleable by those in-charge of
the editorial team, they would find it easier to get used to the practices of the
channel. After spending some days assisted by a senior journalist, their first
stories are closely monitored and the chiefs of editions make them remix
their voice-overs till they are deemed acceptable. Besides this, there exists a
system of 'reading over' among journalists of the same language and
according to the linguistic competencies of each one, that is to say a sort of
criss-crossed system of checks and balances, that allows for the correction of
any possible errors.

In the end, the study of these social and professional journeys allows
us to draw out some characteristics of the journalists of Euronews, which
owe at least in part to its "European" dimension. Beyond their multimedia
experience and evidently their mastery of a minimum of two or three

27

languages, numerous journalists - it is particularly true for the oldest ones
who had to undergo an extremely selective recruitment process (Le Monde,
6th January 1993) - have not only got foreign experience but have worked for
media of a language different from their country of origin,. As an assistant
chief editor states while speaking of journalists hired during the first years
that the channel went on air, "these were people who were rarely below 30
years old and [...] who all had had experience abroad, national experience
and experience in a country other than their country of origin". This isn't
necessarily true of the young journalists recruited in the recent years for
whom the experience is new. This international profile emerges from
numerous academic courses for young journalists who have in part
followed their studies abroad within the framework of the development of
programmes and exchanges between different European universities, or
have been trained in international relations. Others have lived for many
years abroad, either for work or simply because they followed their parents.

This daily "putting together" of a "European perspective" on
international news, that is also to say the search for an editorial coherence,
owes a lot to some "old timers" who for the most part occupy responsible
positions. They try toimpose this "Euronews tone" on youngjournalists. In
fact, this tone is the product of both an elevated conception of news, keeping
a large part for "international" stories which are less and less treated by
national channels except in the case of crises or conflicts, as well as growing
commercial demands. Journalists are constantly torn between the
"European" objectives of the channel (promoting a "European identity",
defending a conception of news thatis different from the Anglo-saxons, etc.)
and the multiple constraints, particularly economic ones, mentioned earlier.
These twologics of production of news can be found in the content of what s
called "international" and "European" news. Today it covers news that is
not so much strictly institutional (specially diplomatic) as a news that is
either dealt with as 'news in brief' (wars, catastrophes, accidents, risks,
scandals etc.) or through news items that allow for multiple identifications
by the T.V. spectators ("human interest" stories, practical subjects etc.) or
news that rests on "pretty visuals", to use the expression often employed by
journalists of the channel. Besides, transnational and "European" news has
also got transformed under the effect of the unprecedented escalation in the

28




pace of work in the audiovisual media, thatis being handled with increasing
speed, which leaves less time for the "commentaries" that in the olden days
contributed to the prestige of this journalistic specialization.

Bibliography
Abéles M. (1992), Daily Life in the European Parliament, Paris, Hachette.

Abéles, M. and Bellier I. (1996), " The European Commission, from a cultural
compromise to a political culture of compromise", Revue Francaise de
Science Politique, 46 (3), 431-456.

Actes de la recherche en sciences sociales (2002), "La circulation
internationale desidées", 145.

Baisnée O. and Marchetti D. (2002), "The economics of rolling news. About
the conditions of production in the rolling news channels in general and at
Euronews in particular", Réseaux, 114,181-214.

Baisnée O. and Marchetti (D.) (2006), « The economy of just-in-time
television newscasting. Journalistic production and professional excellence
atEuronews", Ethnography, 7 (1), 99-123.

Bourdieu P. and Wacquant L. (1998), "On the ruses used by Imperialist
Logic", Actes delarecherche en sciences sociales, 121-122,109-118.

Boyd-Barrett O. and Palmer M. (1981), The Traficking of News, Paris,
Moreau.

Casanova P. (1999), The World Republic of Letters, Paris, Seuil.

Chalaby J. (2002), "Transnational Television in Europe. The Role of Pan-
European Channels ", European Journal of Communication, 17 (2), 183-203.

Cohen A.A., Levy MR, Roeh I, and Gurevitch M. (1996), Global
newsrooms, Local audiences. A study of the Eurovision News exchange,
London, John Libbey.

Collins R. (1998), " Supper with the devil - a case study in private/public
collaboration in broadcasting : the genesis of Eurosport ", Media, Culture
and Society, 20 (4), 653-663.

Collins R. (1999), " The European Union audiovisual policies of the U.K. and

29

France ", in Scriven M. et Lecomte M. (eds), Television Broadcasting in

Contemporary France and Britain, New-York, Oxford, Berghahn Books,
198-221.

Darras E. (2004), "The Paradoxical Internationalisation of Viewerships.
From the reception to the production of audio-visual products in Europe",
in Marchetti D. (2004), In the quest of Europe. Media and mediatisation of
Europe, Rennes, Presses Universitaires de Rennes.

Esser A. (2002), "The transnationalization of European television", Journal
of European Area Studies, 10 (1), 13-29.

Heinderycks F. (1998), The Europe of the media, Brussels, éditions de
I'Université de Bruxelles.

Hjarvard S. (1993), "Pan-European television news : Towards a European
Polical Public sphere ? " in Drummond P., Paterson R. et Willis J., National
identity and Europe. The television revolution, Londres, BFI publishing, 71-
94.

Kelly-Holmes H. (1999), European television discourse in transition,
Clevedon, Multilingual Matters LTD.

Korkikian]. (1993), "International influence and news : CNN and Euronews
",Géographieet cultures, 8,101-114. Lalettre du CSA, 154,2002.

Lang K et G.E. (2000), "How Americans view the world. Media images and
public knowledge", in Tumber (H.), Media power, professionals and
policies, wndon" and New-York, Routledge, 295-313.

Machill M. (1998), "Euronews : the first European news channel as a case
study for media industry development in Europe and for spectra of
transnational journalism research", Media, Culture and Society, 20 (3), 427-
450.

Marchetti D. (2004), In the quest of Europe. Media and mediatisation of
Europe, Rennes, Presses universitaires de Rennes.

Pex P. (1998), Relationship between news policy and communciation in the
European Union, A4-0115/98.

Polo]. (2001)", Relaunching the European audio-visual policy: Political and

30




administrative Resources of the DG X", PoleSud, 15,5-17.

Schlesinger P. (1990)," National identity. From incantation to analysis",
Hermes, 8-9,201-239.

Schlesinger P. (1993)," Wishful thinking : Cultural politics, media, and
collectiveidentities in Europe", Journal of Communication, 43 (2), 6-17.

Schlesinger P. (1997)," From cultural defence to political culture: media,
politics and collective identity in the European Union", Media, Culture and
society, 19 (3),369-391.

Shore C. (2000), Building Europe. The cultural politics of European
integration, London, Routledge.

Slaatta T. (1999), Europeanisation and the Norwegian news media. Political
discourse and news production in the transnational field, Oslo, Report
series n°36, University of Oslo, Department of Media and Communication.

Taylor A. (1999), " The Europeanization of programming ", in Scriven, M.
and Lecomte M. (eds), Television broadcasting in contemporary France and
Britain, New-York, Oxford, Berghahn Books, 168-174.

Utard, J.-M. (1997), Arte : Televised news and the construction of a
transnational perspective. A study of a Franco-German corpus, Strasbourg,
Doctoral thesis in the Sciences of News and communication.

Veron E. (1993)," He is there, I see him, he is speaking to me",
Communications, 38,98 -120

31

32




	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18

