Un Cadre Théorique Intégrateur pour le Management Stratégique " BOP "
Résumé
The article gives a taxonomy of corporate social responsiveness practices based on french materials. In a second time, the most advanced form is selected; it appears as inspired by "the bottom of pyramide strategy" defended by Prahalad (2004) which is focused on the 4 billions people in the world with a 2 dollars per day income. In an ambitious "BOP strategy", these people are not seen only as consumers, but also as workers, producers, entrepreneurs and citizens. They become active stake holders of the company in a networks and community based approach. In a third stage, the authors build a conceptual framework and derivated guidelines for such a strategic management.
Ce texte présente une taxonomie des pratiques de responsabilités sociales des entreprises ; et se focalise ensuite sur l'une d'elles : la RSE-BOP inspirée par Prahalad (2004) qui suggère aux entreprises de s'intéresser aux 4 milliards d'individus qui disposent de moins de deux dollars par jour. Ceux-ci n'endossent pas le seul statut de " pauvres ", mais celui de citoyen, consommateur, opérateur voire entrepreneur ; ils deviennent des acteurs sur lesquels l'entreprise s'appuie et construit son réseau d'activité (réseau marchand, réseau de distribution, réseau de services techniques ou non). Pour le management stratégique d'une RSE-BOP, les auteurs élaborent enfin un cadre conceptuel et un système de propositions.
Domaines
Gestion et management
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