The impact of marketing and critical reviews on the commercial success of motion pictures, and the moderating role of the movie's artistic identity. The case of French films in France - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2009

The impact of marketing and critical reviews on the commercial success of motion pictures, and the moderating role of the movie's artistic identity. The case of French films in France

Stéphane Debenedetti
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 842286
Hélène Laurichesse

Résumé

In this paper, we investigate the impact of marketing and critical reviews on the commercial success of 278 new French films released in 2003 and 2004. Our results generally confirm previous research: in France, marketing and critical reviews are the two best predictors of a film's success. Our analysis also shows that the film's market identity (mainstream or artistic) moderates the relationships between marketing or critical reviews and commercial success.
L'analyse de l'impact du marketing et de la critique sur la performance commerciale de 278 films de nationalité française sortis en 2003 et 2004 nous permet globalement de confirmer les conclusions de la littérature dans le contexte spécifique du marché français. Notre étude souligne que les investissements commerciaux lors du lancement du film constituent le meilleur prédicteur du succès du film en salle, à court et long terme, et confirme également l'effet d'influence et de prédiction du succès propre à la critique médiatique. L'analyse souligne enfin le rôle de l'identité de marché du film (commerciale ou artistique) en tant que modérateur des relations entre le marketing ou la critique et la performance commerciale.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00635864 , version 1 (26-10-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00635864 , version 1

Citer

Stéphane Debenedetti, Hélène Laurichesse. The impact of marketing and critical reviews on the commercial success of motion pictures, and the moderating role of the movie's artistic identity. The case of French films in France. 10th International Conference on Arts and Cultural Management, Jun 2009, Dallas, États-Unis. ⟨halshs-00635864⟩
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