The role of a dialogical intervention procedure on the learning and the evaluation of narrative in 5-to-8 years old French children
Edy Veneziano
(1, 2)
,
Laetitia Albert
(2)
,
Chantal Caracci-Simon
(2)
,
Juliette Elie-Deschamps
(3)
,
Emilie Hebert
(4)
,
Christian Hudelot
(5)
,
Marie-Thérèse Le Normand
(6)
,
Marie-Hélène Plumet
(1, 7)
,
Serge Poncin
(2)
,
Nathalie Salagnac
(8)
1
UPD5 -
Université Paris Descartes - Paris 5
2 MoDyCo - Modèles, Dynamiques, Corpus
3 CLLE-ERSS - Cognition, Langues, Langage, Ergonomie
4 ULaval - Université Laval [Québec]
5 BCL, équipe Linguistique de l’énonciation
6 LPNCog / UMR 8189 - Laboratoire de Psychologie et Neurosciences Cognitives
7 U1129 - Epilepsies de l'Enfant et Plasticité Cérébrale
8 LIDILEM - LInguistique et DIdactique des Langues Étrangères et Maternelles
2 MoDyCo - Modèles, Dynamiques, Corpus
3 CLLE-ERSS - Cognition, Langues, Langage, Ergonomie
4 ULaval - Université Laval [Québec]
5 BCL, équipe Linguistique de l’énonciation
6 LPNCog / UMR 8189 - Laboratoire de Psychologie et Neurosciences Cognitives
7 U1129 - Epilepsies de l'Enfant et Plasticité Cérébrale
8 LIDILEM - LInguistique et DIdactique des Langues Étrangères et Maternelles
Edy Veneziano
- Fonction : Auteur
- PersonId : 1165519
- IdHAL : edy-veneziano
- ORCID : 0000-0001-5973-6467
- IdRef : 055272894
Juliette Elie-Deschamps
- Fonction : Auteur
- PersonId : 949608
- IdHAL : julietteelie-deschamps
Christian Hudelot
- Fonction : Auteur
- PersonId : 8039
- IdHAL : christian-hudelot
- IdRef : 035145218
Marie-Thérèse Le Normand
- Fonction : Auteur
- PersonId : 756761
- ORCID : 0000-0002-6952-5150
Nathalie Salagnac
- Fonction : Auteur
- PersonId : 17919
- IdHAL : nathalie-salagnac
- ORCID : 0000-0001-7162-7968
- IdRef : 079500382
Résumé
At 8-9 years many children have still difficulties in telling coherent and causally-motivated stories, particularly when the internal states of the characters and a mentalistic understanding of the world are involved. The aim of this study is to contribute new results concerning the role of a dialogical intervention procedure on these narrative skills. To this effect, 140 French-speaking children aged 5 to 8 years followed an experimental procedure devised in earlier studies in which they told a story based on five pictures concerning a misunderstanding before and after having participated in a conversation with the experimenter or after having played a memory game (the control group). One week later performances on "stability" (same story) and "generalization" (analogous story) tasks and on two false belief tasks were recorded. Results show that from age six on, the conversation group improved their narratives, improvements that are stable and generalizables, and related to success in ToM tasks, confirming the role of the conversational intervention for learning and for the evaluation of narrative skills.
A 8-9 ans les enfants ont encore des difficultés à raconter des histoires cohérentes mettant en avant les relations causales et les états émotionnels et épistémiques des personnages. Le but de cette étude est de contribuer des nouvelles données sur les effets d'une procédure dialogique d'intervention sur cette compétence. A cet effet, 140 enfants entre 5 et 8 ans, francophones scolarisés en France, ont participé à une étude où les enfants racontaient une histoire (à partir de 5 images) avant et après avoir participé à une conversation avec l'expérimentateur ou à un jeu de "memory" (groupe contrôle). Une semaine plus tard "stabilité" et " généralisation" ainsi que deux tâches de fausse croyance étaient recueillies. Les résultats montrent que dès 6 ans les enfants du groupe conversation améliorent leur récit et que les améliorations sont stables et généralisables, confirmant ainsi le rôle de l'intervention dialogique pour les apprentissages et l'évaluation.
Domaines
PsychologieFormat du dépôt | Notice |
---|---|
Type de dépôt | Communication dans un congrès |
Titre |
en
The role of a dialogical intervention procedure on the learning and the evaluation of narrative in 5-to-8 years old French children
|
Résumé |
en
At 8-9 years many children have still difficulties in telling coherent and causally-motivated stories, particularly when the internal states of the characters and a mentalistic understanding of the world are involved. The aim of this study is to contribute new results concerning the role of a dialogical intervention procedure on these narrative skills. To this effect, 140 French-speaking children aged 5 to 8 years followed an experimental procedure devised in earlier studies in which they told a story based on five pictures concerning a misunderstanding before and after having participated in a conversation with the experimenter or after having played a memory game (the control group). One week later performances on "stability" (same story) and "generalization" (analogous story) tasks and on two false belief tasks were recorded. Results show that from age six on, the conversation group improved their narratives, improvements that are stable and generalizables, and related to success in ToM tasks, confirming the role of the conversational intervention for learning and for the evaluation of narrative skills.
fr
A 8-9 ans les enfants ont encore des difficultés à raconter des histoires cohérentes mettant en avant les relations causales et les états émotionnels et épistémiques des personnages. Le but de cette étude est de contribuer des nouvelles données sur les effets d'une procédure dialogique d'intervention sur cette compétence. A cet effet, 140 enfants entre 5 et 8 ans, francophones scolarisés en France, ont participé à une étude où les enfants racontaient une histoire (à partir de 5 images) avant et après avoir participé à une conversation avec l'expérimentateur ou à un jeu de "memory" (groupe contrôle). Une semaine plus tard "stabilité" et " généralisation" ainsi que deux tâches de fausse croyance étaient recueillies. Les résultats montrent que dès 6 ans les enfants du groupe conversation améliorent leur récit et que les améliorations sont stables et généralisables, confirmant ainsi le rôle de l'intervention dialogique pour les apprentissages et l'évaluation.
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Auteur(s) |
Edy Veneziano
1, 2
, Laetitia Albert
2
, Chantal Caracci-Simon
2
, Juliette Elie-Deschamps
3
, Emilie Hebert
4
, Christian Hudelot
5
, Marie-Thérèse Le Normand
6
, Marie-Hélène Plumet
1, 7
, Serge Poncin
2
, Nathalie Salagnac
8
1
UPD5 -
Université Paris Descartes - Paris 5
( 301664 )
- 12, rue de l'École de Médecine - 75270 Paris cedex 06
- France
2
MoDyCo -
Modèles, Dynamiques, Corpus
( 1057 )
- Université Paris Nanterre Bâtiment A - Bureau 402 A 200, avenue de la République 92001 Nanterre Cedex
- France
3
CLLE-ERSS -
Cognition, Langues, Langage, Ergonomie
( 24497 )
- Maison de La Recherche 5 Allées Antonio Machado 31058 TOULOUSE CEDEX 9
- France
4
ULaval -
Université Laval [Québec]
( 93488 )
- 2325, rue de l'Université Québec G1V 0A6
- Canada
5
BCL, équipe Linguistique de l’énonciation
( 452548 )
- Laboratoire BCL - UMR 7320 - CNRS - Université de Nice,
Campus Saint-Jean d'Angély 3 / MSHS-SE,
24 avenue des Diables bleus, 06357 Nice Cedex 4
- France
6
LPNCog / UMR 8189 -
Laboratoire de Psychologie et Neurosciences Cognitives
( 34041 )
- 71 avenue Edouard Vaillant 92774 Boulogne-Billancourt Cedex Paris
- France
7
U1129 -
Epilepsies de l'Enfant et Plasticité Cérébrale
( 246047 )
- 149 Rue de Sèvres 75015 Paris
- France
8
LIDILEM -
LInguistique et DIdactique des Langues Étrangères et Maternelles
( 26828 )
- Bâtiment Stendhal - CS40700 - 38058 Grenoble cedex 9
- France
|
Langue du document |
Anglais
|
Vulgarisation |
Non
|
Actes |
Non
|
Comité de lecture |
Oui
|
Invité |
Non
|
Audience |
Non spécifiée
|
Titre du congrès |
17th European Conference on Reading: Literacy and Diversity. Mons, Belgique. 31 juillet -3 août.
|
Date début congrès |
2011-07-31
|
Date fin congrès |
2011-08-03
|
Ville |
Mons
|
Pays |
Belgique
|
Domaine(s) |
|
Financement |
|
Mots-clés |
en
narrative, learning, explanations, children
|
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