La numérotation des routes françaises.
Résumé
French road numbering is part of an historical process, influenced by technical and political events. The basis of the French system was laid down by Napoleon's government. Road numbers which had for a long time a rather restricted use for administrative or maintenance purposes gained public relevance with the expansion of bicycles and cars at the very beginning of the 20th Century. During the 70s the development of the French motorway network greatly affected the geography of the inherited system. A large number of former national roads were declassified, throwing the former order into confusion. At the same time new trends in numbering appeared that bear witness to an important shift in ordering territories : less reference is made to the centre by a locally-conceived approach, including the regionalisation of motorways and a very discreet acknowledgement of the European road system.
La numérotation des routes françaises s‟inscrit dans un processus historique séculaire, où les grands événements politiques et techniques ont laissé leur marque. La matrice napoléonienne constitue ainsi un moment fondateur du système. Longtemps cantonnés à un usage d‟administration et de gestion, les numéros gagnent un usage public avec l‟avènement de nouvelles mobilités liées à la voiture et au vélo qui exigent une meilleure lisibilité de la route. A partir des années 1970, le développement autoroutier va profondément perturber les logiques antérieures. Le déclassement d‟un nombre important de routes nationales brouille la géographie héritée des numéros, au moment où émergent d‟autres principes de classement. Les récentes évolutions témoignent d‟une évolution politico-administrative de la France qui accuse une certaine atténuation de la centralité au profit d‟une régionalisation autoroutière et d‟une très discrète numérotation européenne.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)