Abstract : The author describes how the idea of a North-North fair trade is envisaged in the most important French fair trade network, Artisans du Monde. He shows that the promotion of fair trade with local producers is frequently thought as a natural extension of the previous objectives of the movement, but also generates questionings among Artisans du Monde activists about the differences of socio-economic situations that exist between the local producers and the Southern countries' producers and about the nature of the equity they want to defend. Then, he explains that the Artisans du Monde's fair trade supply chains and the short supply chains that inspire the idea of a local fair trade are organised in very different ways, especially because the first ones are highly intermediated when the second ones establish direct relations between producers and consumers. In that perspective, the setting up of a local fair trade in the Artisans du Monde network can be seen as an opportunity for its activists to leave a regime of delegation and reinvest the concrete questions posed by the construction of the fair trade relationships.
Résumé : L'article décrit comment l'idée d'un commerce équitable Nord-Nord est envisagée dans le plus important réseau spécialisé français de commerce équitable, Artisans du Monde. Il montre que la promotion d'un commerce équitable avec des producteurs locaux est souvent pensée comme une extension naturelle du projet du mouvement, mais que cet objectif génère aussi parmi les militants d'Artisans du Monde des interrogations quant aux différences de situations socio-économiques entre les producteurs des pays du Sud et les producteurs locaux et quant à la nature de l'équité qu'ils souhaitent défendre. Ensuite, il explique que les circuits de commerce équitable d'Artisans du Monde et les circuits courts qui inspirent l'idée d'un commerce équitable local sont organisés de façons très différentes, en particulier parce que les premiers sont très intermédiés alors que les seconds établissent des relations directes entre producteurs et consommateurs.