The French Unhappiness Puzzle: the Cultural Dimension of Happiness
Résumé
This article sheds light on the important differences in self-declared happiness across countries of similar affluence. It hinges on the different happiness statements of natives and immigrants in a set of European countries to disentangle the influence of objective circumstances versus psychological and cultural factors. The latter turn out to be of non-negligible importance in explaining international heterogeneity in happiness. In some countries, such as France, they are responsible for the best part of the country's unobserved idiosyncratic source of unhappiness. Early schooling plays an important role in shaping these attitudes. I show that these gaps in self-declared happiness have a real emotional counterpart and do not boil down to purely nominal differences.
Cet article étudie les importantes variations internationales en matière de bien-être auto-déclaré. Il se fonde sur les différences entre natifs et immigrés dans un ensemble de pays européens et distingue l'influence respective des circonstances objectives et des aspects psychologiques et culturels. Il apparaît que la dimension culturelle est loin d'être négligeable. Dans certains pays, notamment la France, elle constitue la source principale du niveau de bonheur (ou malheur) spécifique au pays. L'école joue un rôle important dans la formation de ces attitudes mentales. On vérifie que les différences de bien-être déclaré correspondent à des états émotionnels réels et ne se réduisent pas à un phénomène purement nominal.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)