Du psittacisme à l'émancipation ? La transtextualité flaubertienne dans Flaubert's Parrot de Julian Barnes
Résumé
Flaubert's Parrot by Julian Barnes is characterized by an exhilarating circulation of texts by Gustave Flaubert and thus develops along the lines of Flaubertian transtextuality. The aim of this paper is to decide whether the recurrent forms of metatextuality, intertextuality and hypertextuality, as Gérard Genette defined them, imprison the narrator in ossifying repetitions where Flaubert's voice prevails, or if Julian Barnes manages to break free from the master and to compose a specific and original tune.
Flaubert's Parrot de Julian Barnes met en œuvre une circulation étourdissante des textes de Gustave Flaubert et fonctionne donc sur le mode de la transtextualité flaubertienne. Le propos consiste ici à déterminer si les formes récurrentes de métatextualité, d'intertextualité et d'hypertextualité telles que Gérard Genette les a définies, emprisonnent le narrateur dans un psittacisme sclérosant où la voix de Flaubert ne cesse de dominer, ou bien si Julian Barnes parvient à s'émanciper du maître et à faire entendre une mélodie singulière et inédite.