Focalisation, saillance et instruction de construction du sens
Résumé
If focalisation is a process aiming at highlighting one or several elements in a given utterance and at drawing attention to it/them through prosodic or syntactic devices, the question that arises then is: what is it that is actually focalised on? To answer such a question, we need to address two other issues first, namely in what way is/are the element(s) focalised on, and to what purpose? The analysis of the prosodic behaviour of the unit " still " reveals that what is focalised on is the instruction of meaning construction brought about by the unit's schematic form and is therefore, by extension, a step in the process of the meaning construction of the utterance.
Si la focalisation est un procédé visant à mettre en relief un ou des éléments de l'énoncé et à attirer l'attention sur cet / ces élément(s) par des moyens prosodiques ou syntaxiques, la question que l'on peut se poser est alors : qu'est-ce qui est focalisé ? La réponse à une telle question oblige à répondre à deux autres questions : comment est/sont focalisé(s) l'élément/les éléments, et dans quel but ? L'analyse du comportement prosodique d'une unité de l'anglais (still) montre que ce qui est focalisé est l'instruction de construction du sens fournie par la forme schématique d'une unité, et par extension, une étape de la construction du sens de l'énoncé.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...