J. Calmand and P. Hallier, Être diplômé de l'enseignement supérieur, un atout pour entrer dans la vie active, 2008.

L. Dearden, S. Mc-intosh, M. Myck, and A. Vignoles, The Returns to Academic and Vocational Qualifications in Britain, Bulletin of Economic Research, vol.54, issue.3, pp.249-274, 2002.
DOI : 10.1111/1467-8586.00152

P. Dubois, Université: croissance et diversité de l'offre de formation, Formation Emploi, pp.10-14, 1997.

G. Dupeyrat, Les filières professionnalisées de l'enseignement supérieur, 2002.

J. C. Eicher, Jusqu'où faut-il professionnaliser? Sociétal, pp.79-83, 1999.

J. Giret and S. Moullet, L'adéquation formation-emploi après les filières professionnelles de l'enseignement supérieur, 2005.

N. Grubb, Alternatives to universities revisited, OCDE, Education Evaluation Analysis, p.46, 2004.

N. Grubb, Vocationalism in Higher Education: The Triumph of the Education Gospel, The Journal of Higher Education, vol.4, issue.1, pp.1-25, 2005.
DOI : 10.1177/0002716298559001006

G. Forgeot and J. Gautié, Insertion professionnelle des jeunes et processus de déclassement, Economie et Statistique, pp.304-305, 1997.
DOI : 10.3406/estat.1997.2556

URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/estat_0336-1454_1997_num_304_1_2556.pdf

J. J. Heckman, I. Ichimura, and P. Todd, Matching As An Econometric Evaluation Estimator, Review of Economic Studies, vol.65, issue.2, pp.261-294, 1997.
DOI : 10.1111/1467-937X.00044

W. Hutmacher, L'université et les enjeux de la professionnalisation, Politiques d'éducation et de formation, 2002.

J. P. Jallade, Undergraduate Higher Education in Europe: Towards a Comparative Perspective, European Journal of Education, vol.27, issue.1/2, pp.121-144, 1992.
DOI : 10.2307/1502669

E. Leuven and B. Sianesi, PSMATCH2: Stata module to perform full Mahalanobis and propensity score matching, common support graphing, and covariate imbalance testing, 2003.

T. Magnac and D. Thesmar, Analyse économique des politiques éducatives: l'augmentation de la scolarisation en France de, pp.1-34, 1982.
DOI : 10.2307/20076313

D. Maillard and P. Veneau, Les licences professionnelles, Soci??t??s contemporaines, vol.62, issue.2, 2003.
DOI : 10.3917/soco.062.0049

D. Maillard and P. Veneau, Les licences professionnelles, Soci??t??s contemporaines, vol.62, issue.2, pp.49-68, 2006.
DOI : 10.3917/soco.062.0049

T. Malan, Implementing the Bologna Process in France, European Journal of Education, vol.39, issue.3, pp.289-297, 2004.
DOI : 10.1111/j.1465-3435.2004.00184.x

D. Margolis and V. Simonnet, Filières éducatives, réseaux et réussite professionnelle, Economie et prévision, vol.164, pp.113-129, 2006.

G. Psacharopoulos, To vocationalize or not to vocationalize? That is the curriculum question, International Review of Education, vol.31, issue.3, pp.187-211, 1987.
DOI : 10.1007/BF00598482

R. E. Roemer, Vocationalism in higher education: explanations from social theory, The Review of Higher Education, pp.23-46, 1981.

P. Ryan, Evaluating Vocationalism*, European Journal of Education, vol.17, issue.2, pp.147-162, 2003.
DOI : 10.3406/forem.2001.2444

J. Vincens and S. Chirache, Rapport de la Commission 'Professionnalisation des Enseignements Supérieurs, 1992.