The "Fame Effect" or How the syntactic choices of writers can be explained by their assumptions about their addressees' state of knowledge: the case of relevance-oriented, non-restrictive noun modifiers - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Discours - Revue de linguistique, psycholinguistique et informatique Année : 2010

The "Fame Effect" or How the syntactic choices of writers can be explained by their assumptions about their addressees' state of knowledge: the case of relevance-oriented, non-restrictive noun modifiers

Rudy Loock

Résumé

In this paper we would like to explore, within Vallduví's (1992, 1993) information packaging theory, how writers' assumptions about their addressees' state of knowledge can account for the choice writers make between competing syntactic structures, which we call "allostructures", to convey the same informational content. The assumed old/new informational status has then an influence on the grammatical choices made by the writers. In particular we investigate here, using the web as corpus, the constraints that govern writers' choice between the following non-restrictive modifiers of nouns that aim at optimizing the relevance (as defined by Sperber & Wilson) of the referents denoted by the nouns they modify: nominal appositives, appositive relative clauses, non-restrictive pre-modifiers.
Cet article explore la façon dont les hypothèses de l'énonciateur sur les connaissances de son / ses destinataire(s) peuvent avoir une influence sur ses choix entre des structures syntaxiques concurrentes (ou " allostructures ") afin de véhiculer un contenu informationnel donné. Le statut informationnel ancien / nouveau supposé aura alors une influence sur les choix grammaticaux effectués par celui-ci. Dans le cadre de la théorie de l'information packaging telle que développée par Vallduví (1992, 1993) et à partir d'une étude de corpus qui utilise l'internet comme source principale, nous étudions en particulier les contraintes qui régissent le choix entre des modifieurs non restrictifs à visée de pertinence (au sens de Sperber et Wilson), à savoir les propositions subordonnées relatives appositives, les appositions nominales, et les prémodifieurs.

Dates et versions

halshs-00594067 , version 1 (18-05-2011)

Identifiants

Citer

Rudy Loock. The "Fame Effect" or How the syntactic choices of writers can be explained by their assumptions about their addressees' state of knowledge: the case of relevance-oriented, non-restrictive noun modifiers. Discours - Revue de linguistique, psycholinguistique et informatique, 2010, 7, pp.Revue en ligne. ⟨10.4000/discours.8027⟩. ⟨halshs-00594067⟩
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