Choice of new attributes in the 'Elimination by Aspects' duopoly - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2006

Choice of new attributes in the 'Elimination by Aspects' duopoly

Résumé

The "Elimination by aspects" (EBA) duopoly of product differentiation (Laurent, 2006a) was constructed from the discrete model of probabilistic choice worked out by Tversky (1972a,b). In this framework, an unique price equilibrium exists with a "differentiation by attributes", which embodies horizontal and vertical differentiations as possible special cases. This paper extends this analysis by studying a two-stage game in which firms choose the specific attributes of their product and then compete in prices. At the price equilibrium, the "competitive effect", present in pure vertical differentiation models, is replaced by a "differentiation effect" in this EBA duopoly. Subgame perfect Nash equilibria are shown to exist with exogenous costs but also with attributes-dependent unit and fixed costs. At the equilibrium, products are generally differentiated both horizontally and vertically. But a purely vertical outcome may also occur when costs of innovation are strongly convex or when consumers are very sensible to the price levels. When costs are endogenous, the social optimum is achieved for a pure horizontal differentiation. Thus, there is too much differentiation at the equilibrium: the vertical dimension induces a strong raise of prices, which also reduces the welfare.
Le duopole de produits différenciés avec "Elimination Par Attributs" (EPA) a été construit (Laurent, 2006a), à partir du modèle de choix discrets élaboré par Tversky (1972a,b). L'existence d'un équilibre en prix a été établie avec une "différenciation par attributs", qui incorpore les différenciations horizontales et verticales comme des cas particuliers. Cet article propose une extension de l'analyse précédente à travers un jeu en deux étapes dans lequel les firmes choisissent les attributs spécifiques de leurs produits et se font concurrence en prix. L'"effet concurrentiel" d'un rapprochement des qualités dans les modèles de différenciation verticale est remplacé par un "effet différenciation" dans le duopole avec EPA. Un équilibre de Nash parfait en sous-jeux existe avec des coûts exogènes mais aussi lorsque les coûts unitaires ou fixes dépendent du niveau d'attributs retenu. A l'équilibre, les produits sont généralement différenciés horizontalement et verticalement. Mais la différenciation peut aussi être purement verticale lorsque les coûts d'innovation sont fortement convexes ou lorsque les consommateurs accordent une grande importance aux prix. Quand les coûts sont endogènes, l'optimum social est atteint pour une différenciation horizontale pure. Ainsi, les produits sont trop différenciés à l'équilibre : la dimension verticale provoque une hausse des prix qui diminue le bien-être.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

halshs-00590311 , version 1 (03-05-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00590311 , version 1

Citer

Laurent Reynald-Alexandre. Choice of new attributes in the 'Elimination by Aspects' duopoly. 2006. ⟨halshs-00590311⟩
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