Medium of instruction in postcolonial Africa, pp. 195-215 in Medium of Instruction PoliciesWhich Agenda? Whose Agenda, 2003. ,
Optimiser l'apprentissage et l'éducation en Afrique ? le facteur langue : Etude/bilan sur l'enseignement en langue maternelle (LM) et l'éducation bilingue (EBL) en Afrique subsaharienne, document préparé pour la Biennale, Mars, accédé en ligne le 10, pp.27-31, 2006. ,
Education Language Policies In : Francophone Africa : What have We Learned from Field Experience? In Language Policy : Lessons from Global Models, Monterey Institute of International Studies, pp.61-73, 2002. ,
Langues et probl??mes d'??ducation en Ha??ti, Langages, vol.15, issue.61, pp.15117-127, 1981. ,
DOI : 10.3406/lgge.1981.1871
La fonction de production éducative revisitée dans le cadre de l'Education Pour Tous en Afrique subsaharienne : des limites théoriques et méthodologiques aux apports à la politique éducative, Thèse, 2007. ,
Evaluation Des Competences En français et calcul des Institueurs/-trices Contractuel/-lles de l'élementaire (Ice) de la 4e Cohorte, 2006. ,
Les enseignants contractuels : avatars et fatalités de l'éducation pour tous in Actes du Séminaire international CIEP du 11-15 juin 2007 : La Professionnalisation des Enseignants de L'éducation de Base : Les Recrutements sans Formation Initiale, accédé le 23 Long-term teacher effects on pupils' learning gains, Bourdon_Nkengne.pdf Bressoux, P., & Bianco, M. Oxford Review of Education, vol.30, pp.327-345, 2004. ,
Language-in-Education Policies and Practices in Africa with a Special Focus on Tanzania and South Africa ??? Insights from Research in Progress, pp.175-195, 2005. ,
DOI : 10.1007/1-4020-2960-8_34
Teachers' Appropriation of Bilingual Educational Reform Policy in Sub-Saharan Africa : A Socio-Cultural Study of Two Hausa-French Schools in Niger, 2004. ,
L'école à Madagascar : Evaluation de la qualité de l'enseignement primaire public La gestion de l'hétérogénéité des publics d, 1995. ,
The effect of school quality on economic performance : a quantile regression approach, Economics Letters, pp.345-350, 1998. ,
The Effectiveness of Inputs in Primary Education: Insights from Recent Student Surveys for Sub-Saharan Africa, Journal of Development Studies, vol.24, issue.9, pp.1545-1578, 2009. ,
DOI : 10.1007/s11125-005-6819-7
Educational Production, Endogenous Peer Group Formation and Class Composition ? Evidence from the PISA, 2000. ,
The demand for primary schooling in Madagascar: Price, quality, and the choice between public and private providers, Journal of Development Economics, vol.79, issue.1, pp.118-145, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.jdeveco.2005.01.001
Teacher Recruitment and Retention: A Review of the Recent Empirical Literature, Review of Educational Research, vol.76, issue.2, pp.173-208, 2006. ,
DOI : 10.3102/00346543076002173
Relevance of Education : Adapting Curricula and Use of African Languages, pp.3-6, 2003. ,
The art of labormetrics, 1999. ,
DOI : 10.3386/w6927
The Economics of Schooling: Production and Efficiency in Public Schools, Journal of Economic Literature, vol.XXIV, pp.1141-1177, 1986. ,
Examining the Relationship Between Teacher Quality as an Organizational Property of Schools and Students' Achievement and Growth Rates, Educational Administration Quarterly, vol.11, issue.12, pp.399-432, 2007. ,
DOI : 10.1177/0013161X07306452
Peer group effects and educational production functions, Journal of Public Economics, vol.10, issue.1, pp.1-97, 1978. ,
DOI : 10.1016/0047-2727(78)90007-5
Pertinence de l'éducation. Adaptation des curricula et utilisation des langues africaines: Le cas de l'éducation bilingue au Burkina Faso [Relevance of Education. Adapting curricula and using African languages: The case of bilingual education in Burkina Faso, 2003. ,
Les nouveaux outils d'évaluation : quel intérêt pour l'analyse des " effets-classe, Éducation et formation. L'apport de la recherche aux politiques éducatives, 1999. ,
Quantile Regression, 2005. ,
Regression Quantiles, Regression Quantiles, pp.33-50, 1978. ,
DOI : 10.2307/1913643
Cost-Effectiveness and Sustainability of Contributions to MTT in Africa : The Malagasy Experience and its Strategical Consequences, Mother Tongue Education : A Reader, 1998. ,
The Worldbank, the language question and the future of African education, 43-59 in A Thousand FlowersSocial Struggles Against Structural Adjustment in African, 2000. ,
Socio-cultural and educational implications of using mother tongues as languages of instruction in Ethiopia, 2005. ,
Estimation of Counterfactual Distributions using Quantile Regression, 2006. ,
Sur la dynamique des acquisitions ?? l'??cole ??l??mentaire, Revue Frannçaise de Pédagogie, pp.5-14, 1987. ,
DOI : 10.3406/rfp.1987.1476
Les déterminants de la réussite scolaire en zone d'éducation prioritaire, 1997. ,
Identification des compétences à l'école élémentaire : une approche empirique à partir des évaluations institutionnelles, Mesure et évaluation en éducation, pp.1-22, 2007. ,
L'appropriation de l'écrit en contexte scolaire multilingue. La situation de Madagascar Des résultats des élèves en malgache et en français aux pratiques d'enseignement?apprentissage, thèse de l De l'information à la prise de décision, analyse du processus de politique publique en Afrique francophone, 2009. ,
Échec et réussite scolaire. L'intelligence et l'évolution des problématiques Aubenas : La pensée sauvage, Intelligence, scolarité et réussites, pp.29-44, 1995. ,
La scolarisation primaire universelle en Afrique : le défi enseignant, Dakar, UNESCO-BREDA, accédé en ligne le 10, Quand savoir lire devient obligatoire, pp.64-65, 2008. ,
Why we should care if teachers get A's: Teacher test scores and student achievement in Mexico, Economics of Education Review, vol.25, issue.5, pp.510-520, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.econedurev.2005.08.001
Genèse et conséquence de l'échec scolaire : vers une politique de prévention. Revue Française de Pédagogie, pp.7-28, 1984. ,
DOI : 10.3406/rfp.1984.1571
Ability Grouping in Elementary Schools: Do We Really Know Nothing Until We Know Everything?, Review of Educational Research, vol.57, issue.3, pp.347-350, 1987. ,
DOI : 10.3102/00346543057003347
Résultats d'élèves sénégalais des trois premiers grades ayant appris à lire en français et en wolof, Rapport pour la Banque mondiale, accédé en ligne le 10, La gestion du temps à l'école maternelle et primaire : diversité des pratiques et des effets sur les acquisitions des élèves. L'année de la recherche en sciences de l'éducation, pp.123-152, 1996. ,
The continuum of bilingual education in Burkina Faso: an educational innovation aimed at improving the quality of basic education for all, PROSPECTS, vol.38, issue.2, pp.215-225, 2008. ,
DOI : 10.1007/s11125-008-9075-9
Estimation d'une fonction de production d, p.46 ,
Le test de connaissances en Français (TCF) et son application, p.56 ,