Educational programs in rural Nepal: Peer communication and information spillovers - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2008

Educational programs in rural Nepal: Peer communication and information spillovers

Résumé

This paper studies how individuals exchange information with peers and how this information circulates and spreads through informal channels, focusing on the role of the community as a bridge for information flows. I concentrate on three rural villages in Nepal where an educational radio program about family planning and modern contraception methods is broadcasted. Women can access the information in different ways: they can personally listen to the radio program, they can speak with friends who listen to the radio program, or they can receive indirect information reported from third sources such as friends of their friends. I explicitly take into account the structure of the community network to show that also the information reported from third sources is a determinant of the women's adoption of modern contraception methods. I then address the issue of link formation and rule out the potential endogeneity of network, reconfirming that indirect exposure matters and personal links are an effective bridge for information flows.
Ce papier étudie comment les individus échangent l'information avec leurs pairs et comment cette information circule et se diffuse par des voies informelles, se concentrant particulièrement sur le rôle de la communauté comme media par lequel circule l'information. Je me concentre sur trois villages ruraux au Népal où un programme éducatif radiodiffusé au sujet de la planification des naissances et des méthodes modernes de contraception est annoncé. Les femmes peuvent accéder à l'information de différentes manières : elles peuvent écouter personnellement le programme de radio, elles peuvent communiquer avec des amis qui écoutent le programme de radio ou elles peuvent recevoir l'information indirectement rapportée de troisième source telle que les amis de leurs amis. Je prends en considération explicitement la structure du réseau de la communauté pour démontrer qu'également l'information rapportée de troisième source est une cause déterminante de l'adoption des méthodes modernes de contraception par ces femmes. J'aborde ensuite la question de la formation des liens et j'élimine l'endogénéité potentielle du réseau, reconfirmant que l'exposition indirecte ainsi que les liens personnels sont un media efficace pour la circulation de l'information.
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Dates et versions

halshs-00585981 , version 1 (14-04-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00585981 , version 1

Citer

Margherita Comola. Educational programs in rural Nepal: Peer communication and information spillovers. 2008. ⟨halshs-00585981⟩
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