La fréquentation des sites naturels de canyoning : une approche socio-culturelle - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Karstologia Année : 2009

La fréquentation des sites naturels de canyoning : une approche socio-culturelle

André Suchet
Dominique Jorand
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 854879

Résumé

Based on a socio-cultural study (Pociello 1981; Bourdieu, 1979) carried out through questionnaires (N = 237) and added to by several semi-structured interviews, this article studies the users of canyoneering natural sites. Partly picking up on the traditional opposition to the social space of sports (Pociello, 1995), the results highlight four ideal types of users: the tourist-customers, the hedonistic participants and the purists; that represents respectively 67 %, 16 % and 8 % of the total of Canyoneering sites visited, and also the guides. The tourist-customers are the beginners who are taught by a guide. For the majority of these people, it is the first descent (73 %) and less than 13 % of them have already been canyoneering less than five times. For them, canyoneering is a holiday activity (39 %) or a natural sport (40 %) or even, an activity of nature, but the ecological concern is not relatively present. The hedonistic participants are then those who practice canyoneering without an instructor and do 4 to 40 canyons per season in optimal conditions. And the purists are men aged from 35 to 65, who reside in rural areas. Purists, or "impassioned" as they are defined, practise all year round. They account for the greatest number of outings (from 40 to 100 canyons per year). The article discusses in particular the relation between the person and their own body, the influence of the distinguishing mechanism within the activity, and the separation between consumption and participation in canyoneering.
À partir d'une étude socio-culturelle (Pociello, 1981 ; Bourdieu, 1979) réalisée par questionnaire (N = 237) puis complétée de plusieurs entretiens semi directifs, le présent article étudie la fréquentation des sites naturels de canyoning en France. Reproduisant en partie les oppositions traditionnelles à l'espace des sports (au sens de Pociello, 1995), les résultats mettent en évidence quatre principaux types d'usagers en canyoning : les touristes-clients, les adeptes hédonistes et les puristes passionnés ainsi que les moniteurs responsables des groupes de clients. L'article discute notamment la place du mécanisme de distinction dans l'activité, le rapport au corps des usagers, ou encore, le partage de la fréquentation des sites entre une logique de consommation et une logique de pratique.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00576198 , version 1 (13-03-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00576198 , version 1

Citer

André Suchet, Dominique Jorand. La fréquentation des sites naturels de canyoning : une approche socio-culturelle : (Étude réalisée dans le département des Pyrénées-Orientales). Karstologia, 2009, 26 (53), pp.15-26. ⟨halshs-00576198⟩
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