Eductive stability in real business cycle models - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2010

Eductive stability in real business cycle models

Résumé

We re-examine issues of coordination in the standard RBC model. Can the unique rational expectations equilibrium be “educed” by rational agents who contemplate the possibility of small deviations from equilibrium? Surprisingly, we find that coordination along this line cannot be expected. Rational agents anticipating small but possibly persistent deviations have to face the existence of retroactions that necessarily invalidate any initial tentative “common knowledge” of the future. This "impossibility" theorem for eductive learning is not fully overcome when adaptive learning is incorporated into the framework.
Nous réexaminons la question de la coordination des anticipations dans le modèle standard de cycles réels. L'équilibre à anticipations rationnelles unique peut-il être déduit de raisonnements d'agents rationnels confrontés à la possibilité de petites déviations de l'équilibre ? De façon quelque peu inattendue, nous donnons une réponse négative à cette question. Des agents rationnels faisant face à des possibilités de petites déviations persistantes ne peuvent écarter des rétroactions qui invalident nécessairement toute hypothétique «Connaissance Commune» initiale de l'avenir. Ce théorème d'impossibilité de l'apprentissage «divinatoire» a des contreparties qui mettent en exergue des difficultés parallèles de l'apprentissage «adaptatif» dans ce contexte.
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Dates et versions

halshs-00565011 , version 1 (10-02-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00565011 , version 1

Citer

George W. Evans, Roger Guesnerie, Bruce Mcgough. Eductive stability in real business cycle models. 2010. ⟨halshs-00565011⟩
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