Why may government transfers to the poor have modest effects on reducing rural inequality? - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2010

Why may government transfers to the poor have modest effects on reducing rural inequality?

Résumé

High levels of inequality are a persistent feature of many rural areas in the developing world. Rural inequality is correlated with major impediments of rural development, such as crime, elite-capture, and lack of collective action. Government transfer programs, such as conditional cash transfer, unemployment insurance, old-age pension or similar programs that target the lower tail of a village's cumulative welfare distribution function have become a very popular public policy to tackle poverty and inequality in rural areas. While the poverty impacts of those programs are well documented in the literature less attention has been given to the redistributive capacity of such policies at the village level. Among the main reasons for the neglect is a common belief that monetary transfers to the lower tail of the village welfare distribution (i.e. ‘the poor'), while excluding the upper tail (i.e. ‘the rich') from the program, must lead to a reduction in inequality. In this paper we show that the impact of such programs on reducing rural inequality may be lower than previously thought. This is because program-eligible lower and program-ineligible upper tail do not behave in isolation from each other. They are linked via interactions in credit & insurance, as well as factor & commodity markets. If, consequently, a government transfer triggers the lower tail to shift then the upper tail follows, leading to modest reductions in local inequality.
Un niveau élevé d'inégalités constitue une caractéristique récurrente des zones rurales des pays en développement. Ces inégalités rurales vont de pair avec nombre d'obstacles majeurs au développement, tel que la criminalité, et le manque d'action collective. Les programmes d'aides gouvernementales, tels que les aides conditionnelles, l'assurance chômage, les pensions vieillesses, ou d'autres programmes du même type ayant pour cible le bas de la distribution des richesses, sont devenus un outil de politique publique très populaire dans la lutte contre la pauvreté et les inégalités en zones rurales. Si l'impact de ces programmes sur la pauvreté a fait l'objet d'importantes recherches, l'impact redistributif de telles politiques n'a été que peu étudié à l'échelle des villages eux-mêmes. Une des raisons pour lesquelles cette thématique n'a pas fait l'objet d'une réelle attention est qu'il est couramment admis que les transferts monétaires dirigés vers le bas de la distribution des richesses ("les pauvres"), en excluant la partie haute ("les riches"), devraient permettre la réduction des inégalités. Le présent article montre que l'impact de programmes de ce type sur la réduction des inégalités en zone rurale pourrait s'avérer plus faible que ce l'on pensait. Le bas de distribution des richesses, éligible, et la partie supérieure, non-éligible, ne fonctionnent en effet pas de manière indépendante. Ils sont liés par leurs interactions sur les marchés du crédit et de l'assurance, ainsi que sur ceux des facteurs et des biens. Si, par conséquent, les aides gouvernementales permettent une élévation du niveau des richesses en bas de la distribution, la partie haute en bénéficiera elle aussi, ce qui se traduit donc in fine par une réduction modeste des inégalités au niveau local.
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Dates et versions

halshs-00564924 , version 1 (10-02-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00564924 , version 1

Citer

Christian Lehmann. Why may government transfers to the poor have modest effects on reducing rural inequality?. 2010. ⟨halshs-00564924⟩
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