Port competition and network polarization at the East Asian maritime corridor
Résumé
Port competition is often analyzed based on individual characteristics of seaports rather than inter-port connections. A maritime network perspective is applied to the circulation of liner vessels between East Asian ports in order to reveal their relative position in 1996 and 2006. Main results confirm the progress of secondary ports over their major competitors, reflecting the importance of local port policies. However, the overall structure of the regional network tends to remain polarized by few major hub ports resisting to internal and external threats
L'analyse de la concurrence portuaire se base souvent sur les caractéristiques individuelles des ports plutôt que sur les connections interportuaires. L'analyse réseau de la circulation des porte-conteneurs entre les ports d'Asie orientale permet de révéler leur position relative en 1996 et 2006. Les résultats confirment la montée de ports secondaires face à leurs concurrents principaux, reflétant par là l'importance des politiques portuaires locales. Cependant, la structure d'ensemble du réseau régional reste polarisée par quelques hubs majeurs parvenant à surmonter leurs difficultés internes et externes
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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