M. Augé, Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity, 1995.

S. Barrey, F. Cochoy, and S. Dubuisson-quellier, Designer, packager et merchandiser??: trois professionnels pour une m??me sc??ne marchande, Sociologie du Travail, vol.42, issue.3, pp.457-82, 2000.
DOI : 10.1016/S0038-0296(00)01089-X

URL : http://spire.sciencespo.fr/hdl:/2441/5je7vpvs7r8ufbm93p70ctuoch/resources/2000-dubuissonquellier-designerpackager.pdf

A. Barry, Political Machines: Governing a Technological Society, 2001.

J. Denis, ?Projeter le marché. Les saisies du public dans un service de production télévisuelle?, Revue française de socio-économie, pp.161-80, 2008.

J. Denis and D. Pontille, forthcoming) ?The Graphical Performation of a Public Space: Subway Signage in Paris?

M. Foucault, Discipline and Punish, Harmondsworth: Penguin, 1977.
DOI : 10.1215/9780822390169-018

G. Fuller, The Arrow--Directional Semiotics: Wayfinding in Transit, Social Semiotics, vol.12, issue.3, pp.231-244, 2002.
DOI : 10.1080/10350330216376

S. Graham and N. Thrift, Out of Order, Theory, Culture & Society, vol.27, issue.2, pp.1-25, 2007.
DOI : 10.1177/0263276407075954

M. Grosjean and M. Lacoste, ?L?oral et l?écrit dans les communications de travail ou les illusions du " tout écrit " ?, Sociologie du travail XL, issue.4, pp.439-65, 1998.

E. Hutchins, How a Cockpit Remembers Its Speeds, Cognitive Science, vol.1, issue.3, pp.265-88, 1995.
DOI : 10.1207/s15516709cog1903_1

C. Jenks, Visual Culture, 1995.

B. Latour, ?The " Pedofil " of Boa-Vista: A Photo-Philosophical Montage?, Common Knowledge, vol.4, issue.1, pp.145-87, 1995.

B. Latour and É. Hermant, Paris, ville invisible, Les Annales de la recherche urbaine, vol.85, issue.1, 1998.
DOI : 10.3406/aru.1999.2281

A. Petrucci, Public Lettering. Script, Power, and Culture, 1993.

A. Piette, Le mode mineur de la réalité. Paradoxes et photographies en anthropologie, 1992.

S. L. Star, The Ethnography of Infrastructure, American Behavioral Scientist, vol.17, issue.1, pp.377-91, 1999.
DOI : 10.1177/00027649921955326

T. Van-leeuwen and C. Jewitt, Handbook of Visual Analysis, 2001.
DOI : 10.4135/9780857020062

J. Wagner, Visible materials, visualised theory and images of social research, Visual Studies, vol.14, issue.1, pp.55-69, 2006.
DOI : 10.4324/9780203359150