Impact of information on intentions to vaccinate in a potential epidemic : swine-origin Influenza A (H1N1) - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2010

Impact of information on intentions to vaccinate in a potential epidemic : swine-origin Influenza A (H1N1)

Résumé

Vaccination campaigns to prevent the spread of epidemics are successful only if the targeted populations subscribe to the recommendations of health authorities. However, because compulsory vaccination is hardly conceivable in modern democracies, governments need to convince their populations through efficient and persuasive information campaigns. In the context of the swine-origin A (H1N1) 2009 pandemic, we use an interactive study among the general public in the South of France, with 175 participants, to explore what type of information can induce change in vaccination intentions at both aggregate and individual levels. We find that individual attitudes to vaccination are based on rational appraisal of the situation, and that it is information of a purely scientific nature that has the only significant positive effect on intention to vaccinate.
Les campagnes de vaccination pour prévenir de la propagation d'épidémies ne peuvent réussir que si les populations ciblées acceptent de souscrire aux recommandations des autorités sanitaires. Cependant, comme la vaccination obligatoire est difficilement concevable dans les démocraties modernes, les gouvernements doivent persuader leurs propulations à travers des campagnes d'information efficace et convaincante. Dans le cadre de la grippe A de 2009, nous utilisons une étude interactive menée auprès de 175 participants dans le Sud de la France, afin d'explorer quel type d'information peut induire un changement dans les intentions de vaccination à la fois au niveau agrégé et au niveau individuel. Nous constatons que les attitudes individuelles face à la vaccination sont basées sur une évaluation rationnelle de la situation et que ce sont des renseignements de nature purement scientifique qui sont les seuls à avoir un effet significativement positif sur l'intention de vacciner.
Fichier principal
Vignette du fichier
10087.pdf (1.14 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00543821 , version 1 (06-12-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00543821 , version 1

Citer

Olivier Chanel, Stéphane Luchini, Sébastien Massoni, Jean-Christophe Vergnaud. Impact of information on intentions to vaccinate in a potential epidemic : swine-origin Influenza A (H1N1). 2010. ⟨halshs-00543821⟩
199 Consultations
227 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More