Love and Anxiety in the Early Postmodern World of Margaret Atwood's Dancing Girls - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue E-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone Année : 2010

Love and Anxiety in the Early Postmodern World of Margaret Atwood's Dancing Girls

Résumé

This article analyses Margaret Atwood's 1977 short story collection, Dancing Girls, looking at the evolution of forms of anxiety in the different texts, shifting as they do from individual, or self-directed anxiety, to more community-minded, altruistic forms. The article offers a close reading of some of the individual stories, showing how they contribute to an overall logic related (primarily, but not solely) to male-female relations in the 1960s and 1970s. In spite of the promises of sexual and self liberation of the period, an underlying sense of emptiness, often experienced as impending danger, is perceptible and takes shape within Atwood's stories as fantasies of violence or victimization, and appears in figures related to gothic imagery and doubleness.
Cet article se propose d'analyser le recueil de nouvelles Dancing Girls de Margaret Atwood (1977) par le biais de la thématique de l'angoisse ; de la crainte pour soi-même, l'angoisse évolue dans ces nouvelles vers d'autres formes d'angoisse liées à des questions d'éthique et au rapport aux autres. Une lecture minutieuse de plusieurs nouvelles permet de mettre en lumière une logique d'ensemble : l'angoisse qu'explore Atwood est étroitement liée aux relations entre les hommes et femmes à la période des années 60 et 70, où, malgré les promesses de libération sexuelle et féminine, un sentiment latent de vide, ressenti comme l'imminence d'un danger, pouvait être perceptible. Ce ressenti prend forme dans les nouvelles de Dancing Girls à travers des fantasmes de violence ou de victimisation, ainsi que des images associées au gothique et à la figure du double.
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Dates et versions

halshs-00523483, version 1 (05-10-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00523483 , version 1

Citer

Jennifer Murray. Love and Anxiety in the Early Postmodern World of Margaret Atwood's Dancing Girls. E-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone, 2010, 8 (1), http://erea.revues.org/1302. ⟨halshs-00523483⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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