Abstract : This article explores André Brink's conception of identity in terms of space. Examining three novels which all revolve around a first-person narrator exploring his/her own identity, Looking on Darkness, Rumours of Rain and Imaginings of Sand, it shows that Brink's conception of identity is both spatial and familial: characters try to become "rooted" in South African soil, but this rooting process is achieved only in the post-apartheid novel, Imaginings of Sand. A brief comparison with Toni Morrison's Song of Solomon tries to shed light on the source of Brink's spatial conception of identity.
Résumé : Cet article explore la relation entre identité et espace dans trois romans d'André Brink, Looking on Darkness, Rumours of Rain et Imaginings of Sand. L'identité s'y révèle liée à la fois à l'espace géographique de l'Afrique du Sud et à la sphère familiale, et l'auteur la pense en termes d'enracinement, voué à l'échec sous l'apartheid et réussi après la fin de celui-ci. Une brève comparaison avec un roman de Toni Morrison, Song of Solomon tente d'éclairer les sources de la conception spatiale de l'identité chez André Brink.