“ ‘What are patterns for?: the horizons of form in The New Poetry (1917)” - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Textes & Contextes Année : 2009

“ ‘What are patterns for?: the horizons of form in The New Poetry (1917)”

Fiona Mcmahon

Résumé

In the early twentieth century, the relationship between poets and the rules that preside over composition is cast as a conflictual one, characteristic of modernity's mythologizing of formal innovation as a path to artistic autonomy, achieved through the destruction of codes. The anthology entitled The New Poetry, which was published in 1917 by Harriet Monroe and Alice Corbin Henderson, faithfully reflects the construct of a poetics established upon the reappraisal of the constraints set by meter and rhyme, as in the example of free verse. However, while celebrating avenues to experiment, the anthology brings to light the limitations of the myth of formal autonomy in a cultural climate shaped by the geo-politics of World War One. In this context, the ideal of a newly-ordered poetic universe adequately reflecting poetry's place in society comes to supplant the debate opposing notions of form and formlessness.
Le début du vingtième siècle offre l'image de l'écriture poétique marquée par les tensions qui caractérisent la construction d'un mythe d'invention issu de la modernité, qui se repose sur la destruction de codes. L'anthologie intitulée The New Poetry, publiée en 1917 par Harriet Monroe et Alice Corbin Henderson, fait écho au postulat d'une poétique fondée sur le questionnement des contraintes que représentent le mètre et la rime, tel l'exemple du vers libre. Pourtant, l'expérimentation prosodique s'accompagne dans le climat géo-politique de la première guerre mondiale d'une réflexion sur les limites du mythe de l'autonomie formelle. Dans ce contexte, l'opposition entre les notions de forme et d'absence de forme se voit supplanter par la vision d'un ordre poétique nouveau, qui serait apte à traduire l'image d'une écriture qui vise non pas les formes de rupture mais d'inscription.

Domaines

Littératures
Fichier principal
Vignette du fichier
Varia2009-2_F.McMahon.pdf (68.02 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

halshs-00477498 , version 1 (29-04-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00477498 , version 1

Citer

Fiona Mcmahon. “ ‘What are patterns for?: the horizons of form in The New Poetry (1917)”. Textes & Contextes, 2009, Varia 2009, 4, https://preo.u-bourgogne.fr/textesetcontextes/index.php?id=202. ⟨halshs-00477498⟩
117 Consultations
207 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More