Crime fictions. Subverted codes and new structures - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Ouvrages Année : 2004

Crime fictions. Subverted codes and new structures

Résumé

Crime fiction is nowadays considered as a thought-provoking challenge to the writing of any text, whatever its genre. In novels by Arthur Conan Doyle, Robert Louis Stevenson and Agatha Christie the frontiers between genres are already shown as being porous, and the integration of one genre within another can open onto contradictory readings and interpretations. In contemporary novels by Thomas Pynchon, Charles Palliser, James Ellroy, John Grisham, Max Dorra and Peter Lovesey, the genre is destabilised in various ways via the invention of new strategies or the denial of any final resolution. The cinematographic genre also offers challenging innovations through the specific features of whodunnits and “films noirs”. Through the analysis of specific works, this volume focuses on the evolution of crime fiction, on the blurring of its contours and on the subversion of its codes in English and American novels and films.
De nos jours, les fictions policières sont considérées comme un défi stimulant à l'écriture de tout récit, quel que soit son genre. Dans les romans d'Arthur Conan Doyle, de Robert Louis Stevenson et d'Agatha Christie, les frontières génériques se révélaient déjà poreuses et le mélange des genres incitait à des lectures et à des interprétations multiples et contradictoires. Dans les romans contemporains de Thomas Pynchon, Charles Palliser, James Ellroy, John Grishman, Max Dorra et de Peter Lovesey, le genre est déstabilisé de diverses manières par l'invention de nouveaux dispositifs ou par un refus de clôture. Les adaptations filmiques offrent également de multiples innovations grâce aux structures spécifiques des récits de détection et des films noirs. L'analyse d'oeuvres canoniques du genre permet à cet ouvrage de se concentrer sur l'évolution des fictions policières, le flou de leurs contours et la subversion de leurs codes dans la littérature et dans le cinéma de langue anglaise.

Domaines

Littératures
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00466495 , version 1 (24-03-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00466495 , version 1

Citer

Vanessa Guignery (Dir.). Crime fictions. Subverted codes and new structures. Presses Universitaires de Paris Sorbonne, pp.204, 2004. ⟨halshs-00466495⟩
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