Hub dependence in constrained economies - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Maritime Policy and Management Année : 2008

Hub dependence in constrained economies

César Ducruet

Résumé

While the geographical and economic factors concerning the development of hub ports are widely described by a variety of scholars and professionals, there is no recognized methodology measuring the hub dependence of a given port, region, or country. Based on a 20-years database of vessel movements, this paper proposes a methodology measuring hub dependence. North Korea offers a good case of a constrained economy facing dramatic internal and external pressures. Notably, the weight and geographical extent of its maritime connections are worth analysing because of its contrasted evolution from Soviet influence, geopolitical isolation, and growing trade due to economic reforms and increased foreign investments. The main results of this study show the spatial shift from long-distance calls to feeder calls: global foreland contraction, regionalization within Northeast Asia, and traffic concentration upon closest hubs of which South Korean ports. We conclude that hub dependence is a combination of local constraints and trade growth. The political implications of this phenomenon are explored, and a spatial model of hub dependence is proposed
Tandis que les facteurs géographiques et économiques à l'origine du développement des hubs portuaires sont détaillés par maints travaux, on manque d'une méthodologie permettant de mesurer le niveau de dépendance d'un port, d'une région ou d'un pays envers un hub donné. Une base de données couvrant vingt ans de mouvements de navires permet un premier essai à partir du cas de la Corée du Nord, une économie sous contrainte faisant face à de multiples pressions à la fois internes et externes. Le poids et l'étendue géographique de ses connexions maritimes ont fortement varié d'une période à une autre : influence soviétique, isolement géopolitique, croissance du commerce grâce à des réformes économiques et par l'investissement étranger. Les résultats principaux montrent le passage des flux de longue distance à ceux de courte distance : rétraction de l'avant-pays mondial, régionalisation du trafic en Asie du Nord-Est et sa concentration autour de hubs proches dont des ports sud-coréens. La dépendance envers un hub naît donc de la combinaison entre des contraintes locales et une croissance des flux. On explore enfin les implications politiques d'un tel phénomène tout en en proposant un modèle spatial.
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Dates et versions

halshs-00458483 , version 1 (21-02-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00458483 , version 1

Citer

César Ducruet. Hub dependence in constrained economies: The case of North Korea. Maritime Policy and Management, 2008, 35 (4), pp.377-394. ⟨halshs-00458483⟩
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