David Cronenberg : une mission utopique - HAL Accéder directement au contenu
Communication dans un congrès Année : 2006

David Cronenberg : une mission utopique

Résumé

This essay is meant as an introduction to the body of Cronenberg's work up to and including Spider. It is an attempt to analyze what Cronenberg calls his mission in aesthetic and ethical terms, Cronenberg having admitted to Serge Grünberg that he wanted to participate in changing contemporary norms by encouraging the spectator to see something beautiful when his initial reaction is repulsion. I argue that the utopian/dystopian aspect of the diegeses of Cronenberg's early films becomes a structuring element in his later films. I first examine Cronenberg's approach to the fantastique in Shivers and Rabid, with particular interest to the monster as a metaphor of the repulsive. In the later films, this metaphor makes way for the body as a synecdoche of the repulsive. I then deal with the relation between self and body, which intimately reflects the relation between self and other, before arguing, in my last part, that the body is at once what enables and what frustrates Cronenberg's project,. Indeed, the body always bears the marks of the past norms it attempts to transgress through metamorphosis, as is best illustrated by the ends of Cronenberg's films which shift from the death of the transgressive hero (from Scanners to M. Butterfly, not including Naked Lunch) to the repetition of the same (Naked Lunch, Crash, eXistenZ, Spider).
David Cronenberg le dit très clairement dans les entretiens qu'il a pu accorder : il vise, à travers cette confrontation directe avec le monstrueux que permettent ses films, à pousser le spectateur à remettre en question ses propres valeurs esthétiques et éthiques. Cet article, qui se veut avant tout une introduction à l'œuvre de Cronenberg, soutient que la cohérence du « projet » du cinéaste est fondée sur la dialectique utopie/dystopie qui, de thème majeur dans ses premiers films, est devenu la dynamique structurant ses films et témoignant d'une réflexion esthétique et idéologique au niveau métafictionnel. Je montre d'abord comment le cinéma de genre a permis à Cronenberg de mettre en pratique son « projet », notamment à travers une étude de la métaphore du monstre, avant d'étudier la relation qu'entretient le sujet avec son corps malade, perçu, par contagion métonymique, comme un corps étranger malsain. Enfin, les différentes approches que prennent cette mission esthétique et éthique sont évaluées afin d'en dégager les limites.
Loading...
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00451739, version 1 (29-01-2010)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00451739 , version 1

Citer

David Roche. David Cronenberg : une mission utopique. SAES, 2002, Metz, France. pp.163-84. ⟨halshs-00451739⟩
97 Consultations
0 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 06/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus