A. Batista and J. Colletta, Analyse des productions multimodales d'enfants français âgés de dix sept à quarante et un mois en situation de jeu, Actes du colloque AcquisiLyon, pp.3-4, 2009.

R. W. Brown, A first language: the early stages, 1973.
DOI : 10.4159/harvard.9780674732469

C. Butcher and S. Et-goldin-meadow, Gesture and the transition from one- to two-word speech: when hand and mouth come together, Language and gesture, pp.235-257, 2000.
DOI : 10.1017/CBO9780511620850.015

G. Calibris, Espaces symboliques révélés par l'étude sémantique du geste coverbal, 2000.

J. Colletta, Le développement de la parole chez l'enfant âgé de 6 à 11 ans, 2004.

F. Coquet, J. Roustit, and B. Jeunier, La Batterie Evalo 2-6. Évaluation du langage oral et des comportements non verbaux du jeune enfant, Rééducation Orthophonique, pp.231-203, 2007.

V. Ducey-kaufmann, C. Abry, A. Vilain, and C. Lalevée, Les segments du corps en interaction dans la naissance de la parole, Interacting bodies [Corps en intéraction], Festschrift in Honour to Peter MacNeilage (Barcelona ICPhS Satellite Conference, p.388, 2003.

I. Estève, Diversité langagière d'une classe d'enfants sourds, CJC : Colloque enfance et plurilinguisme, 2009.

S. Goldin-meadow, The resilience of language, Psychology press, 2003.

S. Goldin-meadow and C. Butcher, Pointing toward two-word speech in young children, Pointing: Where language, culture, and cognition meet, pp.85-107, 2003.

S. Kern, Le compte-rendu parental comme méthode d'évaluation du développement langagier précoce, Rééducation orthophonique, pp.231-139, 2007.

L. Normand, M. Parisse, and C. Cohen, Lexical diversity and productivity in French preschoolers: developmental, gender and sociocultural factors, Clinical Linguistics and Phonetics, pp.47-58, 2008.
DOI : 10.1044/jshr.3806.1349

L. Normand and M. , Evaluation de la production spontanée du langage oral et de l'activité sémantique du récit chez l'enfant d'âge préscolaire, Rééducation Orthophonique, pp.231-53, 2007.

L. Normand and M. , Individual differences in the production of word classes in eight specific language-impaired preschoolers, Journal of Communication Disorders, vol.24, issue.5-6, pp.331-351, 1991.
DOI : 10.1016/0021-9924(91)90007-6

P. Macneilage, The origins of speech, 2000.

B. Macwhinney, Tools for Analyzing Talk Transcription Format and Programs, Part 2: The CLAN Programs, 2009.

D. Mcneill, Growth Points, Catchments, and Contexts, In Japanese Journal of Cognitive Science, pp.7-22, 2000.

A. Morgenstern, Le pointage chez l'enfant : origines et fonctions ? Congrès mondial de linguistique française, Psycholinguistique, acquisition, pp.1805-1818, 2008.
DOI : 10.1051/cmlf08170

C. Parisse and M. Le-normand, Une méthode pour évaluer la production du langage spontané chez l'enfant de 2 à 4 ans, pp.20-41, 2006.

C. Parisse and M. Le-normand, Local and global characteristics in the development of morphosyntax by French children, First Language, pp.187-203, 2001.
DOI : 10.1177/014272370102106203

S. Pinker and R. Jackendoff, The faculty of language : what's special about it? In Cognition, pp.95-201, 2005.

V. Volterra, M. C. Caselli, O. Capirci, and E. Pizzuto, Gesture and the emergence and development of language, Beyond Nature-Nurture, 2004.

V. Volterra and C. J. Erting, From gesture to language in hearing and deaf children, 1994.
DOI : 10.1007/978-3-642-74859-2