E. J. Burge, Learning in computer conference contexts : The learners' perspective », Journal of Distance Education, vol.9, pp.1-19, 1994.

D. L. Cain, C. Marrara, P. E. Pitre, and S. Armour, « Support services that matter : An exploration of the experience and needs of graduate students in a distance learning environment, Journal of Distance Education, vol.18, pp.1-42, 2003.

M. De-fornel and L. Quéré, La logique des situations. Nouveaux regards sur l'écologie des activités sociales, 1999.

J. Dewey and . Logique, La théorie de l'enquête, 1938.

G. Dieumegard, P. Clouaire, and P. Paris, « L'organisation temporelle de l'activité des apprenants en eformation, pp.20-21, 2004.

G. Dieumegard and M. Durand, expérience des apprenants en e-formation, pp.93-109, 2005.
DOI : 10.3917/savo.007.0093

URL : http://edutice.archives-ouvertes.fr/docs/00/03/61/24/PDF/Revue_de_Litterature_Experience_E-Formation.pdf

G. Dieumegard, S. Leblanc, J. Saury, and M. Durand, organisation temporelle de l'activité des apprenants dans un dispositif d'e-formation », Journal of Distance Education, vol.19, issue.2, pp.59-76

P. Gagné, A. Deschênes, L. Bourdages, H. Bilodeau, and S. Dallaire, « Les activités d'apprentissage et d'encadrement dans des cours universitaires à distance : Le point de vue des apprenants », Journal of Distance Education, vol.17, pp.1-25, 2002.

M. R. Garland, Student perceptions of the situational, institutional, dispositional and epistemological barriers to persistence, Distance Education, vol.24, issue.1, pp.181-199, 1993.
DOI : 10.1080/0268051910060305

D. R. Garrison and M. Baynton, Concepts: Beyond independence in distance education: The concept of control, American Journal of Distance Education, vol.19, issue.3, pp.3-3, 1987.
DOI : 10.2307/1980599

N. Hara, C. J. Bonk, and C. Angeli, « Content analysis of online discussion in educational psychology courses », Technology and Teacher Education Annual, pp.875-877, 1998.

C. J. Lawless, Using Learning Activities in Mathematics: Workload and study time, Studies in Higher Education, pp.97-111, 2000.
DOI : 10.1023/A:1009732511707

F. Mangenot, « Forums et formation à distance : une étude de cas », Education Permanente, pp.109-119, 2002.

M. G. Moore, Theoretical principles of distance education, Theory of transactional distance, pp.22-38, 1993.

M. G. Moore and G. Kearsley, Distance education. A systems view, 1996.

J. Perriault, « Le temps dans la construction des savoirs à l'aide des médias, Revue Européenne des Sciences Sociales, pp.3-109, 1998.

P. Rovai and K. T. Barnum, « On-line course effectiveness : An analysis of student interaction and perceptions of learning, Journal of Distance Education, vol.18, pp.1-57, 2003.

D. G. Shale, « Pacing in distance education : Something for everyone ?, The American Journal of Distance Education, vol.1, pp.2-21, 1987.

J. Theureau, L'analyse de la singularité de l'action, Anthropologie cognitive et analyse des compétences, pp.171-211, 2000.

J. Theureau, Course-of-Action Analysis and Course-of-Action-Centered Design, Handbook of cognitive task design, pp.55-81, 2003.
DOI : 10.1201/9781410607775.ch4

J. Theureau, Le cours d'action. Méthode élémentaire, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01107066

P. Vermersch, L'entretien d'explicitation, 1994.

P. Veyrunes, S. Bertone, and M. Durand, exercice de la pensée critique en recherche-formation : vers la construction d'une éthique des relations entre chercheurs et enseignants débutants, pp.2-53, 2003.
DOI : 10.3917/savo.002.0051

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=SAVO_002_0051