From face to face to distance learning: the online learner's emerging identity - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2009

From face to face to distance learning: the online learner's emerging identity

Résumé

Our research takes the module 'Discourse approach to intercultural issues' (in an online Professional MAs in Language Teaching and Learning) as a starting point and aims to identify the main aspects of the online learning culture which could be called the 'newly networked learning culture'. We ask the students to analyse the different aspects of the learning cultures implicit in their course, based on their reflective observations, which constitute our corpus. We show some of the new learning practices and the learning strategies which seem to come into play at the socio-cognitive and socio-relational levels.
Cet article rend compte d'une étude effectuée à partir du cours "Approches discursives de l'interculturel" dans le cadre d'un master professionnel en sciences du langage (didactique des langues). Nous avons demandé aux étudiants d'analyser, de façon réflexive, différents aspects de leur apprentissage en ligne. Nous cherchons à rendre compte du déplacement de leur culture d'apprentissage en montrant les pratiques, les nouvelles stratégies d'apprentissage et en nous intéressant à leurs incidences aux niveau socio-cognitif et socio-relationnel.
Fichier principal
Vignette du fichier
Develotte_-_final-14-10-07.pdf (225.78 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

halshs-00372902 , version 1 (02-04-2009)
halshs-00372902 , version 2 (03-04-2009)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00372902 , version 2

Citer

Christine Develotte. From face to face to distance learning: the online learner's emerging identity. Goodfellow, R. & Lamy, M.N. Learning Cultures in Online Education, Continuum, pp.71-92, 2009. ⟨halshs-00372902v2⟩
174 Consultations
602 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More