A model of influence in a social network - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2008

A model of influence in a social network

Michel Grabisch

Résumé

In the paper, we study a model of influence in a social network. It is assumed that each player has an inclination to say YES or NO which, due to influence of other players, may be different from the decision of the player. The point of departure here is the concept of the Hoede-Bakker index - the notion which computes the overall decisional "power" of a player in a social network. The main drawback of the Hoede-Bakker index is that it hides the actual role of the influence function, analyzing only the final decision in terms of success and failure. In this paper, we separate the influence part from the group decision part, and focus on the description and analysis of the influence part. We propose among other descriptive tools a definition of a (weighted) influence index of a coalition upon an individual. Moreover, we consider different influence functions representative of commonly encountered situations. Finally, we propose a suitable definition of a modified decisional power.
Dans ce papier, nous étudions un modèle d'influence dans un réseau social. On suppose que chaque joueur a une inclination de dire OUI ou NON, qui dû à l'influence des autres joueurs, peut être différent de la décision finale du joueur. Dans ce papier, nous séparons la partie influence de la partie décision de groupe. Nous proposons des outils descriptifs pour la partie influence.
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Dates et versions

halshs-00344457 , version 1 (04-12-2008)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00344457 , version 1

Citer

Michel Grabisch, Agnieszka Rusinowska. A model of influence in a social network. 2008. ⟨halshs-00344457⟩
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