Abstract : Like most baroque novels, Hinze-Kunze Roman can be read on several levels. First it can be seen as a war of the sexes. On a second level, it can also be read as a Bildungsroman, comparable to all the Aufbauromane written in the fifties. But, on a third level one can also consider Braun's novel as an allegory of East Germany, where each character stands for a specific feature of East German society: Hinze represents the people, Kunze power... And yet another reading also allows one to understand the novel as a narrator-writer's attempt to write a well-executed socialist novel. Finally, one can try to read Hinze-Kunze-Roman as a literary work made up of inter-textual references, or as the juxtaposition of a series of quotations. Each of these levels can be associated with a specific literary genre: the grotesque, the Bildungsroman, the picaresque novel, the socialist realistic novel, or the antiroman. Thanks to the use of leitmotivs, of polysemia and of implicit knowledge, the writer creates a sense of unity in his work and each level of reading is set in a dialectical movement.
Résumé : Tel les romans baroques, le Hinze-Kunze-Roman présente plusieurs niveaux de lecture. Il apparaît tout d'abord comme une guerre des sexes. A un second niveau, c'est un roman de construction à l'image de ces Aufbauromane des années cinquante. Mais on peut aussi considérer – troisième niveau – le roman de Braun comme une allégorie de la RDA où chacun des personnages représente un aspect particulier de la société est-allemande : Hinze le peuple, Kunze le pouvoir...Une quatrième lecture permet de comprendre l'œuvre comme la tentative d'un écrivain-narrateur d'écrire un roman socialiste réussi. Enfin, dernier niveau, on peut s'amuser à lire le Hinze-Kunze-Roman comme une œuvre intertextuelle, la juxtaposition de citations. A chacun de ces niveaux correspond un genre particulier : grotesque, roman de formation, roman picaresque, roman du réalisme socialiste, antiroman. A l'aide de leitmotiv, de termes polysémiques et de l'implicite, l'auteur crée une unité dans son œuvre et chacun des niveaux de lecture est pris dans un mouvement dialectique.