Competence development through workplace learning - HAL Accéder directement au contenu
Communication dans un congrès Année : 2008

Competence development through workplace learning

Résumé

The creation of the vocational baccalauréat track in 1985 contributed to a main innovation in the French initial secondary education system. In its objective and in its innovative way of learning combining sandwich courses (work and school places learning), this program offer students who were at school in a failure situation a path for continuing their studies or a springboard to jump into a new career or professional plan. This diploma has been implemented in different ways: through student status or in apprenticeships, and through the responsibility of the Ministry of Education in vocational high schools but also, under the responsibility of the Ministry of Agriculture like in the Maisons Familiales Rurales (MFR). First, this paper will present the institutional framework: what is the Vocational Baccalauréat (VETBac) diploma, its roles and purposes? And as the national French system of education from the Ministry of education has been the subjects of number of articles in European VET reviews (Gendron, 2005), it will be presented more in details the MFR system less known and its philosophy. The second part, briefly developed here, will give some views of the convergence and divergence of the conditions of competence development of vocational baccalauréat trainees or students with a workplace learning focus in those two previous organizations.
Jusqu'à la création du baccalauréat professionnel (bac. Pro.) en 1985, le système éducatif français était hiérarchisé et reposait d'une part sur l'opposition entre l'enseignement général et technologique et l'enseignement professionnel et, d'autre part, sur l'opposition entre les études courtes et les études longues. Depuis la création du bac. Pro., cette structure a changé. Ce baccalauréat vise à offrir aux élèves en situation d'échec dans l'enseignement général une voie leur permettant de poursuivre leur scolarité, et un nouveau tremplin pour des études supérieures. Cependant, ce nouveau diplôme peut s'opérer sous statut scolaire ou en apprentissage, ou encore prendre des formes différentes lorsque mis en œuvre sous la responsabilité du ministère de l'Education nationale ou celle de l'Agriculture tel que dans les Maisons Familiales Rurales. Dans ce papier, après une présentation du bac. Prof., nous tenterons de montrer que cette filière selon sa mise en œuvre dans les deux institutions précédentes peut présenter des différences du point de vue du développement des compétences des élèves ou apprentis en situation de travail.
Fichier principal
Vignette du fichier
Paper-short-GENDRON-MRF-INAP-final-HAL.pdf ( 123.8 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-00264800, version 1 (17-03-2008)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00264800 , version 1

Citer

Bénédicte Gendron. Competence development through workplace learning: The case of the French Vocational Baccalauréat from Vocational Lycées and the Maisons Familiales Rurales. INAP - International conference in Vienna, 1-2 February 2008, Topic 2 Designing conditions for competence development through innovative apprenticeships: the role of different stakeholders, Feb 2008, VIENNE, Austria. ⟨halshs-00264800⟩
172 Consultations
174 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus