The professional report in initial teacher training in France. Le «mémoire professionnel» dans la formation initiale des enseignants en France - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue European Journal of Teacher Education Année : 2007

The professional report in initial teacher training in France. Le «mémoire professionnel» dans la formation initiale des enseignants en France

Résumé

While the IUFM (University Institutes for Teachers' Training) are going to become part of universities, this article questions one of the bases validating the teachers' training: the professional report. This assessment concerns exercising teachers in having a critical mind towards their practical experience, because its purpose is to prepare teachers to adapt to the different types of pupils they are going to teach. This is the reason why the Government can only define this assessment briefly, even if they want to have better control over the teachers' training. To be precise concerning this assessment, the Government has to trust the teachers' trainers' control and the latter are only lightly encouraged. Despite the positive opinion expressed by specialists, this assessment could disappear because the Government favours a training efficient in a short-term period and ignores the analyses which would take long-term needs into account.
Alors que les IUFM (Instituts universitaires de formation des maîtres) vont être intégrés à l'université, cet article questionne un des piliers de la validation de la formation des enseignants qui semble être remis en question: l'épreuve du «mémoire professionnel». Cette épreuve a pour but d'exercer les enseignants à porter un regard critique sur leur pratique, car sa finalité est de les préparer à s'adapter à la diversité des publics scolaires qu'ils rencontreront. C'est la raison pour laquelle l'Etat, malgré sa volonté de contrôler davantage la formation des enseignants, ne peut que définir l'épreuve de manière sommaire. Pour la préciser, il doit accorder sa confiance à une régulation effectuée par les formateurs, qu'il n'encourage cependant que modestement. Cette épreuve, malgré le regard positif que les spécialistes portent sur elle, pourrait même disparaître car l'État privilégie les modalités de formation efficaces sur le court terme, en ignorant les analyses qui intégreraient les besoins sur le plus long terme.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00258963 , version 1 (26-02-2008)

Identifiants

Citer

Guy Lapostolle, Laurence Maurel, Nicole Verney-Carron. The professional report in initial teacher training in France. Le «mémoire professionnel» dans la formation initiale des enseignants en France. European Journal of Teacher Education, 2007, 30 (4), pp.383-405. ⟨10.1080/02619760701664177⟩. ⟨halshs-00258963⟩
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