Biens publics et défense européenne : quel processus d'allocation ?
Résumé
The European Union has decided to implement in 1999 an independent European security and defence policy (ESDP). As States' preferences in defence issues are characterized by a strong heterogeneity, I propose to determine the kind of allocation process for providing defence resources. By assuming European security as an impure public good due to spillin effects, this article aims at evaluating whether as Nash-Cournot or Lindhal process is better suitable for the ESDP. Based on an econometric analysis for the 1980-2002 period, it is concluded that the Europe of Defence follows a Nash-Cournot process for 10 out of 15 countries. This result strengthens the interdependency of defence policies for defining a common security need.
Depuis 1999, l'Union européenne a décidé de disposer d'une politique de sécurité et de défense (PESD) autonome. La très forte hétérogénéité des préférences de chacun des Etats membres implique de définir la nature du processus d'allocation des ressources de défense. En assimilant la sécurité européenne à un lien collectif impur caractérisé par des phénomènes de spillin, cet article propose de tester à partir d'un cadre d'analyse emprunté à l'économie des alliances si l'Europe de la défense suit un processus de type Cournot-Nash ou Lindhal. L'estimation économétrique, réalisée sur la période 1980-2002, admet qu'un processus Cournot-Nash est préféré pour 10 des 15 pays de l'UE et renforce la difficulté de préciser un prix fiscal pour l'Europe de la Défense.
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