How Socialization Makes Environmentalism Happen - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2007

How Socialization Makes Environmentalism Happen

Résumé

At the beginning of the eighties, Cotgrove and Duff have proved that environmental values were tightly linked to socio-professional categories in England. They put forward two possible explanations in order to explain this relationship: either some applicants to specific professions were previously marked by ecological values, or professional situations shaped employees in such a way they supported these kinds of values.
Twenty years later, this correlation is still present in Europe (Bozonnet, 2005). But now, we have at our disposal appropriate data to decide between the two alternatives. European Social Survey give us suitable indicators. The verification will be undertaken by exploiting statistical data across 19 Europeans countries surveyed in 2002.
The results show that environmental values are not acquired within professional groups, but previously developed firstly by school socialization, and secondarily by parents' socialization. The two factors cumulate their influence by the way of pawl effect (no way back anywhere); and they should be limited by a saturation effect due to economic ease in the case of environmentalism and socio-professional position in the case of political ecology. These results should bring an interesting new light to explain the origin of environmental and ecological values, their saturation point inside European opinion, and if needs be, the crucial, but sometimes uncomfortable position of environmental education
Au début des années 80, Cotgrove et Duff ont montré que les valeurs écologistes étaient étroitement liées aux catégories socioprofessionnelles en Angleterre. Ils ont proposé deux types d'explication : soit les postulants aux professions déterminées étaient préalablement marquées par les valeurs écologiques, soit les situations professionnelles elles-mêmes conditionnaient le personnel selon ces valeurs.
20 années plus tard, on constate toujours la même relation dans les enquêtes européennes (Bozonnet, 2005), mais nous disposons désormais des moyens de tester les deux alternatives : l'enquête European Social Survey fournit des indicateurs. La vérification a été entreprise ici auprès de 19 pays européens enquêtés en 2002.
Nos résultats montrent que les valeurs écologistes ne sont pas acquises au sein des groupes professionnels, mais préalablement produites d'abord par la socialisation scolaire, et ensuite par la socialisation parentale. Les deux facteurs cumulent leur influence par le biais d'un effet de cliquet ; mais ils sont limités par un effet de saturation à partir d'un certain niveau d'écologisme.
Ces résultats devraient apporter un éclairage nouveau pour expliquer l'origine des valeurs environnementales et leur possible saturation au sein de la population européenne. Ils attirent aussi l'attention sur la situation cruciale, mais inconfortable de l'éducateur en environnement.

Domaines

Sociologie
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00179875 , version 1 (16-10-2007)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00179875 , version 1

Citer

Jean-Paul Bozonnet. How Socialization Makes Environmentalism Happen: Socialization and Environmental Commitment in 19 European Countries. 8th Conference of the European Sociological Association, Sep 2007, Glasgow, United Kingdom. ⟨halshs-00179875⟩
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